Svar: Mad og forvirret
20. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Henriette
Jeg kan godt forstå du synes det kan være forvirrende med mad og hvad man må give hvornår .. Det er også derfor jeg har lavet en bog der hedder "Helens bog om børn og mad", hvori du kan læse det hele og slå op, hvis du bliver i tvivl :) Måske skulle du ønske dig den i julegave ...
Egentlig har alle i mødregruppen ret, både du og de andre mødre. Det er sådan at børn fra 6 måneders alderen kan få stort set alt. De må begynde at få mad, der tager udgangspunkt i familiens mad, de må få glutenholdig produkter, grøntsager der indeholder nitrat, kød, fisk osv.
Men at de må få næsten alt betyder ikke at de fra den ene dag til den anden bare skal have det hele. Det er vigtigt at tingene introduceres gradvist og at man møder barnet i den udvikling barnet går igennem.
Børn må godt fra de er 6 måneder gamle få f.eks. havregrød og øllebrød, som indeholder gluten. Disse grødtyper anbefales netop fordi indholdet af gluten er meget lavt i havre og rug. Det er betydeligt højere i f.eks. hvede. Derfor anbefaler jeg også at man introducere flerkornsgrød i 7 måneders alderen og at man f.eks. giver barnet pasta omkring 8 måneders alderen. Det er en naturligt rækkefølge at introducere f.eks. gluten på. Samtidig vil børn naturligt omkring 8 måneders alderen begynde at tygge og vil have glæde af at øve sig på lidt godt kogt pasta, som netop kan vende dem til lidt mere bid. Men ja - de må i princippet gerne få pasta, når de er 6 måneder, men man skal være meget opmærksom på indholdet af gluten og at dette skal introduceres gradvist.
I hånden anbefaler jeg ristede rugbrødsbjælker fra 6 måneders aldere. Det vænner barnet til rugbrødssmagen, de øver sig og styrkes mundmotorisk og rug er som sagt med lavt indhold af gluten. Men de må også gerne få andet at gumle på.
Ris indeholder ikke gluten og de må gerne få ris. Ris er netop ofte rigtig godt til at give barnet mere bid og struktur i en ret og lære at tygge mere :)
Salt skal børn som udgangspunkt ikke have når de er under et år og det anbefales at man krydrer med andre krydderier end salt. Det vil sige at hvis man laver en kødsovs, hvor kødet står og småsimrer i tomatsovs, krydret med løg, hvidløg, timian, oregano eller lignende, så behøver man slet ikke tilsætte salt og hele familien kan spise det samme. Og har man som voksne alligevel behov for salt, så anbefales det at man bruger bordsalt.
Der sker dog ikke noget ved at man tager en kartoffel fra til barnet, selvom kartoflen har kogt sammen med familiens kartofler, hvis bare kogevandet kun er let saltet. Men der skal ikke tilsættes salt til barnets mad. Det er helt korrekt! :)
Komælk kan gives i små mængder. Det betyder ikke at barnet skal have komælk, men hvis du laver f.eks. kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Du kan også godt bruge sødmælk i hans grød og mos, men det afhænger af hvor meget du bruger - det anbefales max ½ dl. Og det afhænger også af hvad type mælk han iøvrigt får og hvor meget han får af det. Som udgangspunkt bør han først fra 9 måneders alderen få større mængder komælk og han bør få modermælk eller modermælkserstatning til han er et år :)
Med hensyn til jerntilskud, så kan han blive dækket af dette, hvis han får mindst 400ml modermælkserstatning i døgnet og da jeg ved at du overvejer at gå over til fuld flaske og stoppe amning, så vil mme af flaske være måden du sikrer ham både jern og mælk på.
Du kan også prøve at købe Babyfer - det er jernpulver der strøs på frugtmos og spises med ske og altså ikke dråber :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, og ellers - så er der jo min bog om børn og mad :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske