Svar: Rugbrødshapsere og mad i halsen
20. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Øvelse gør mester siger man, og sådan er det også med små børn :) De er nødt til at prøve sig frem igen og igen for at lære.
Det kan være en god idé at du adskiller mad i stykker fra skemaden, så din dreng ved, at når han spiser med ske, så skal maden mere eller mindre bare synkes, men når han får mad med fingrene eller med gaffel, så kræver det mere bid og opmærksomhed fra hans side.
Det vil også være en rigtig god idé at du giver ham meget små stykker i munden og at du forsøger at lægge hapserne ind i siden af munden, så han med det samme kan tygge sammen om dem. Hvis der kommer en haps ind forrest i munden, så er det svært for ham at få den ført med tungen over i siden af munden, tygge og derefter synke, så hjælp ham med processen ved at forsøge at få hapsere ind i mundvigen.
Prøv med helt små hapsere, måske bare ½ x ½ cm til at starte med, så det er ganske lidt. Prøv med bløde rugbrødshapsere, små stykker rigtig godt kogt pasta (f.eks. suppepasta), eller små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle).
Giv ham også kødsovs, millionbøf, risretter osv. hvor han får naturligt struktur fra kød og ris sammen med sovs, og netop lærer at tygge mere. Generelt er sovs rigtig godt, fordi det hjælper ham med at bearbejde maden i munden.
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du læse om mad i stykker, finde opskrifter på forskelligt smørbart pålæg og kan også læse om førstehjælp, hvis det skulle være nødvendigt, hvilket det dog meget sjældent er :)
Agurk kan du skære som en ring du sætter på hans finger, så kan han gumle på det, uden at få det i halsen. Du kan give ham bløde frugtbåde som appelsin, melon, blomme eller lignende - hvor æblebåde let knækker, så dem skal du ikke starte med - flere forlag finder du i min bog :)
En lillebror ost er meget blød og måske vil han kunne gumle på en hel, men det kan også være at den er for blød og derfor nærmest vil "hæve" i munden på ham og bare blive til en uformelig klump, som han ikke kan styre. I givet fald vil det være bedre at du giver ham nogle helt små bidder i munden, som han så kan øve sig på at sutte og gumle på og synke.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske