Svar: Vågner alt for tidligt
20. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Den rytme I har for dagen, tilbuddet om skemad, mælk, tidspunkter for søvn osv. lyder meget fint og passende - både for jeres datters alder, men også i forhold til at hun burde kunne sove lidt længere om morgenen. Jeg vil derfor foreslå jer at I holder fast i rytmen mere eller mindre som den er nu - med formiddagslur 9.30-10.30, middagslur 13.30-15 og putning til natten ca 19.30-20.
Det er også rigtig godt at I hjælper hende med at sove videre, når hun har sin lette opvågning i middagsluren, sp hun på den måde vænnes til at behøve en lidt længere lur midt på dagen.
Det er rigtig fint at I er begyndt at supplere med lidt grød inden sengetid, for at være sikker på at hun ikke vågner fordi hun er sulten. Det er også rigtig fint, at I er opmærksomme på at hun ikke må få en dårlig vane omkring sutten.
Det lyder derfor som om at tiden arbejder for jer og at I lige nu skal overleve denne periode ... Det er meget normalt at børn i 7 måneders alderen kan have en vågenperiode om natten, de fleste har den midt på natten, men nogle har den også tidlig morgen. Barnet vågner, virker frisk og vil tydeligvis hellere ligge og snakke og øve lyde, end sove - og det er okay, det er udviklingsbestemt.
Det eneste I ikke gør og som I kan forsøge lige nu er en flytning af amningen kl 03. Hun burde kunne sove uden mælk kl 03 og kunne så i stedet blive ammet kl 05 og på den måde blive holdt sovende. Jeg synes det er et forsøg værd.
Prøv derfor når du ammer hende sen aften kl 23 at få hende til at spise fra begge bryster, så hun er fyldt rigtig godt op til natten og forsøg så at trappe ud af amningen kl 03, forsøg at flytte denne amning til tidlig morgen, så hun stadig får sin mælk, en naturligt kan sove videre, netop i forbindelse med amningen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske