Brev:
Vågner alt for tidligt
20. november 2011
Alder:
7 mdr.
Vågner alt for tidligt
Hej Helen
Vores lille prinsesse er nu 7,5 mdr og er ved at drive os til vanvid for for hun vågner kl. 05.30. Hun har siden skift til vintertid rykket sin søvn fra 7 (sommertid) til 6.00 (vintertid). Men det rettede sig faktisk lidt ind igen. Men så begyndte hun at vågne tidligere og tidligere og vi er nu nede på 5.30/5.45. Vi har prøvet alt muligt - ammet hende, aet hende, givet hende sut, flyttet hende til barnevogn og trillet den lidt - men intet virker. Hun er bare vågen.
Det er ligegyldigt, hvornår vi putter hende. Eller dvs. putter vi hende senere vågner hun stadig 5.30 - putter vi hende tidligere, vågner hun tidligere.
Dagen ser sådan her ud - og den er faktisk ret præcis i tiderne efterhånden.
05.30: Vågner (ammes ikke her for så spiser hun ikke morgenmad - og hun gider ikke sove af det alligevel)
07.00: Morgenmad - grød af en slags
09.00: frugtmos (ammes hvis hun ikke har gidet morgenmad)
09-15 - 10.15 (nogengange 10.30): formiddagslur
11.00-11.30: Frokost - rugbrødsbidder og mos
13.00: Ammes
13.15: Eftermiddagslur (1,5 time - tit skal jeg efter 45 min trille hende et par minutter)
15.00: frugtmos (nogengange ammes)
17.30: Aftensmad
19.15: Ammes og puttes
Sover ca. kl. 20.00
23.00: Ammes
03.00 Ammes
Hun sover jo så kun ca. 9-10 timer om natten og 2-3 timer om dagen. Resten af hendes rytme synes jeg faktisk er helt fin. Vi er begyndt at give hende lidt natgrød kl. 19 for at se om hun så kunne skubbe natamningen lidt, men det gør ingen forskel.
Nattesøvnen er stadig ret afbrudt. Enten fordi hun sidder op eller fordi hun skal have sin sut, dyne eller noget. Hun har meget svært ved at finde roen selv igen. Vi er inde i en kampagne med at lade hende ligge lidt selv, men det ender som oftest med at hun flipper helt ud. Eftermiddagsluren er også typisk afbrudt hvor hun lige skal trilles lidt eller have sin sut igen).
Hun er lidt for afhængig af sin sut efter vores mening - vågner tit desperat fordi den er væk. Vi prøver først at få hende til at sove videre uden og det lykkedes vel halvdelen af gangene.
Så hun sover ikke ret meget - og får ikke så meget god sammenhængende søvn. Og det er jo synd for hende. Ikke at hun virker træt i løbet af dagen, men hun har jo brug for længere perioders god søvn.
Udover det her trives hun fint. Kravler, rejser sig op af lave ting, spiser små hapsere selv med hele hånden - og spiser igen OK portioner.
Kan vi gøre noget for at ændre på den tidlige morgen? Og kan vi hjælpe hende til mere sammenhængende søvn? Eller må vi leve med det på den her måde? Det slider mig helt ned at vågne konstant om natten og så samtidig skulle op så tidligt.
Med venlig hilsen
Rikke