Svar: At lære sit barn dansk, når man bor udenlands
19. november 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Anne
Det lyder som om at din dreng har rigtig godt gang i den sproglige udvikling og det er super godt!
Det anbefales normalt at man bruger sit modersmål til børn, fordi man på sit modersmål naturligt vil tale med andre følelser og få flere nuancer med i sproget. Det betyder at du bør tale dansk til ham og far bør tale spansk til ham.
Da I bor i et spansktalende land og da far taler spansk til ham, vil jeres dreng naturligt lære det spanske meget hurtigt og det vil virke naturligt for jeres dreng at kommunikere på dette sprog - han hører det jo både hjemme og når I er ude.
Det danske taler han kun med dig og med sine danske bedsteforældre og den øvrige danske familie, men dem ser han naturligt ikke så tit, og derfor er det en god idé at du gør lidt ekstra ud af at lære ham dansk - det er ikke et sprog der "bare" kommer af sig selv ...
Det er en god idé at du synger sange på dansk, at du læser danske børnebøger, lærer ham danske rim og remser og at du generelt taler dansk til ham. Det er en god idé hvis både dansk og spansk indgår i hans sprog som en naturlig del af hans hverdag.
Når små børn lærer sprog så forholder de sig ofte ikke til, hvorvidt det er det ene eller det andet sprog, de lærer nye ord og sammensætter så deres sprog med de ord de nu har. Det betyder at jeres søns ordforråd naturligt ville bestå af danske og spanske ord hvis I taler begge sprog ti ham. I takt med at han vokser op, vil han naturligt begynde at skelne sprogene mere og mere fra hinanden og vil godt kunne finde ud af at henvende sig til dig på dansk og til andre på spansk. Det vil også være sådan at hans ordforråd kan virke mindre end hos andre jævnaldrene børn, men det er ofte ikke mindre, det består bare af ord fra begge sprog og tæller man alle ord sammen, så kan barnet ligeså mange ord, som andre børn i den alder.
Jeg synes det lyder meget fint alt det du allerede gør, og det er som sagt meget fint, at du taler dansk til din dreng. Selvom han spørger dig om ting på spansk eller med en blanding af spanske og danske ord, så er det fint at du svarer på dansk. Det kan sagtens tænkes at han starter med at tale mere spansk, men hvis han forstår hvad du siger til ham på dansk, så vil han naturligt også lettere selv kunne begynde at tale dansk.
Ellers tænker jeg, at du jo altid kan kontakte en flersprogs-konsultent, en talepædagog eller lignende og få råd lige netop omkring jeres situation :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske