Svar: Står op i sengen
18. november 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Det vil være en rigtig god idé at indføre et putteritual, hvor jeres dreng får aftensmad sammen med jer, så kommer i bad, får ren ble, måske lidt massage, bliver smurt ind i lidt creme osv. Derefter får han en godnatgrød og så bryst eller flaske, hvorefter han så puttes.
Et bad og lidt efterfølgende frottering med håndklæde, lidt massage og hud stimulation kan give ham lidt ro i kroppen og gøre at han bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen. Godnatgrøden sikrer ham også en god mæthed og en fornemmelse af "nu trænger jeg til at slå mave" og derfor behov for at lægge sig ned.
Det er helt naturligt at han lige nu rejser sig ved alt. Det er dejligt for ham nu at mestre denne kunst og han udnytter hver mulighed han har. Netop ved tremmerne i sengen er det let for ham at rejse sig og han er synligt stolt over selv at kunne komme på højkant. Det er en stor glæde for ham og han gør det derfor igen og igen.
Det er en god idé at du om dagen prøver at lære ham også at sætte sig ned. Så han ikke kun kan rejse sig, men også lærer at sætte sig og derefter lægge sig. Når du putter ham om aftenen, vil det nemlig være rigtig godt, hvis du kan sige "sæt dig ned skat" og han gør det af sig selv, i stedet for at du som nu lægger ham og han rejser sig. Hvis det er dig der gør det, så giver det næsten fjeder-effekt, hvor han konstant vil rejse sig, hver gang du lægger ham. Men hvis han selv lærer sig at gøre det, så er sandsynligheden for at han bliver liggende større.
Det vil også være rigtig fint, at du lader ham tumle lidt rundt i sengen, inden han skal sove, så han får brændt lidt ekstra krudt af. Det er okay og du behøver ikke sidde hos ham, hvis han bare er glad og tumler rundt. Men når han så skal sove, så vil det være super, hvis du kunne sidde hos ham og hjælpe ham til fysisk ro, med dine hænder på hans krop og din nærhed. Det er vigtigt at han kan mærke at du er der, netop fordi han har brug for at føle sig sikker på dette. Syng evt. en godnatsang for ham imens du sidder hos ham, så den også bliver en del af hans ritual og noget af det der gør, at han på sigt kan overgive sig til søvnen.
Vær også opmærksom på at han måske skal puttes lidt senere end du gør lige nu, så han er parat til at sove når han kommer i seng. Mange børn vil i denne alder sove mindre end de har gjort tidligere, Det virker ofte som om at de vil følge med i alt og derfor ikke har tid til at sove. Naturligvis skal de have deres søvn, men det er vigtigt at anerkende, at de også har behov for at bruge sig selv både motorisk og mentalt og at de derfor ofte sover bedre, hvis vi sørger for at stimulere dem rigtig godt og give dem masser af aktivitet i dagens vågne perioder.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske