Svar: Søvn og mad til og om natten
18. november 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Pernille
Planen for dagen og den rytme din dreng har lyder fin og helt relevant for hans alder. Det lyder også som en rytme, der passer med at han nu skal i vuggestue hver dag og sove på faste tidspunkter der. Det lyder derfor som om at hans søvnbehov også bliver fint dækket :)
De problemer du oplever, kan meget vel hænge sammen med alder og udviking. Det faktum, at han skal undvære dig om dagen er naturligt svært. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du går hen, han ved ikke om du forsvinder for evigt og han kan ikke forholde sig til at være i et rum, imens du er i et andet. Når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Han har heller ingen fornemmelse for tid, så han ved ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer og det er meget hårdt for ham at være adskilt fra dig.
Derfor vil han naturligt være mere klyngende og ekstra tryghedssøgende, når I er derhjemme og især om aftenen og om natten. Han har brug for at mærke at du er der for ham og er der 100 pct. fordi han skal undvære dig, være adskilt fra dig om dagen.
Samtidig skal alt hvad han oplever om dagen bearbejdes om natten og det betyder at han naturligt drømmer rigtig meget lige nu. Han kan græde i søvne, klynke, ligge urolig, kalde på dig osv. fordi han drømmer og han har brug for igen at mærke at du er der, brug for dine beroligende ord og kærtegn.
Men der er også noget andet, som måske spiller ind hos jer og det er at han puttes med sin flaske. Han har brug for mælken inden han skal sove, han har brug for at få sin mme og dermed sit behov for mælk og jern dækket, men det er ret vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken.
Hvis jeres dreng er afhængig af flasken for at kunne sove, så har han det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af flasken, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham flasken.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er altså helt normalt, at du oplever at han har mange opvågninger. Men det er vigtigt at han er i stand til at komme videre i søvnen ... uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Mit forslag er derfor at du fortsat giver ham flaske inden han skal sove, ligesom en enkelt flaske omkring midnat også er vigtig at bibeholde lidt endnu. Omkring 1 års alderen skal flasken omkring midnat dog trappes ud... MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted. Og hvis han får flasken i sengen, så er det vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken, men at du fjerner flasken lige der, hvor han så ligger og kikker på dig, smiler til dig og triller om på siden og sover videre.
Når jeres dreng har sine små opvågninger, så registrerer han med sin underbevidsthed at alt er, som da han faldt i søvn. Men det er det ikke - flasken mangler - og derfor vågner han op og falder først til ro, når han får sin flaske igen, sover videre, indtil han har næste søvnfaseskift og atter behøver sin flaske. Eller han vågner op og græder, fordi han har brug for sin flaske, men ikke får den og derfor bliver rigtigt ked af det ...
Du skal give ham en ny søvnassociation, en ny måde at falde i søvn på - det kan være en putteklud, en måde du kærtegner ham på, beroligende ord eller lignende. Og altså meget gerne det I også beroliger ham med om dagen. Når han kan om dagen, skal samme ritual bruges om natten. Flasken skal altså erstattes af noget andet tryghedsgivende - og f.eks. meget gerne en putteklud, fordi den dufter af dig og samtidig har den fordel, at han selv vil kunne finde den i søvne om natten, når han sover let og har brug for den for at komme videre i søvnen ...
Gør det til en vane, at han skal have kluden hver gang han trøstes, puttes og får flasken. Trap stille og roligt ned i mælkeindtag, så han får mindre og mindre i den flaske du på sigt vil skære væk (midnatsflasken) og sørg for at kluden er der samtidig. Kluden skal så overtage flasken mere og hjælpe ham med at sove igennem om natten, uden at få noget i munden :)
Og så skal du som sagt sikre dig at han får væske nok hele dagen igennem, hvis han ikke drikker nok om dagen må han naturligt søge at dække sit væskebehov om natten ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske