Brev:
Søvn og mad til og om natten
18. november 2011
Alder:
11 mdr.
Søvn og mad til og om natten
Kære Helen.
Jeg har læst rigtig meget med og nu bliver det så min tur til at spørge om råd.
Mikkel startede i vuggestue den 1. september og siden da er det virkelig gået ned ad bakke med at sove. Det startede egentlig da han begyndte at kravle da han var 7 mdr. og 3 uger. Han begyndte at rejse sig op i sengen og rodede rundt og havde meget svært ved at finde ro. Det er så eskaleret nu og han er nu 11½ mdr. gammel og jeg er ved at knække sammen af træthed.
En dag ser sådan ud:
05.00-05.30 - vågner Mikkel og vil op.
06.00-07.00 - Vi spiser morgenmad her i mellem
07.30 - afleveres i vuggestue
ca. 09.00 - sover til formiddag mellem 30 min-1 time.
ca. 10.00 - frugt eller grød
ca. 11.00 - 12.00 - Frokost
ca. 11.30 - 12.30 - middagslur mellem 45 min-2 timer
14.30 - Frugt
15.00 - bliver hentet
15.00 - 17.00 - leger og hygger vi hjemme
17.00 - Aftensmad (kartofler - broccoli - gulerødder - kødboller - majs - torskerogn osv.
17.30 - hygger og bader nogle dage.
18.30 - puttes og får mellem 180 - 240 ml. mme.
22.30 - 00.30 - vågner og får flaske 180 - 240 ml. mme
Han vågner ofte et par gange efter han er blevet puttet og får sutten. Efter han har fået den sene flaske, så vågner han mange gange, nogle nætter op til 10 opvågninger og han er meget svær at få til at falde i søvn igen. Han er rigtig ked af det og græder men det går alligevel over i noget hysteri, for man kan tydeligt høre at han kæmper for at det skal lyde mere skinger og hæst. Natten til i dag var han vågen i 1½ time mellem 01. og 02.30 og han var ikke til at få til at falde til ro. Han kammer helt over og det er jo rigtig synd for ham, for han er jo træt.
Han vågnede ved en 5 tiden og jeg tog ham ind til mig, hvor jeg så kunne få ham til at sove til 05.40 over to omgange. Jeg startede på arbejde for 2 måneder siden og det er virkelig ved at være hårdt og jeg har svært ved at hænge sammen.
Har du nogle gode råd? Troede egentlig at det var pg.a motorisk og mental udvikling, men tvivler efter hånden. Han har også fået tjekket sine øre og de var også fine sidst. Han har dog tildens til røde øre, når han bliver forkølet og syg.
Jeg håber du har de vise sten, så vi snart kan få noget søvn herhjemme.
Må heller lige sige at han aldrig har sovet igennem.
Venlig hilsen
Pernille