Svar: Søvn hos 7 mdr
18. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Det gennemsnitlige søvnbehov i 7 måneders alderen vil være 14½ time i døgnet og ofte vil det være fordelt sådan at barnet sover samlet 3 ½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten. Barnet vil ofte sove to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur.
Hos jer varer nattesøvnen fra 18-18.30 til ca 5.30-6 om morgenen, altså ca 11½ -12 timer og det vil være meget passende, hvis jeres dreng derfor sover en formiddagslur på ca 45-60 minutter og en middagslur på ca. 1½-2 timer. Som du også fornemmer at han har brug for, det lyder som et helt reelt behov.
Problemet hos jer hænder dog sammen med at jeres dreng vågner tidligt og derfor også sover tidligt hele dagen igennem og det kunne være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at putte ham lidt senere, så hele dagens rytme flyttes lidt og så eftermiddagen ikke bliver så lang.
Han burde kunne holde sig vågen 2½-3 timer før han har brug for søvn. Det betyder at hvis han vågner kl 6, så vil det være rigtig fint at du putter ham til formiddagslur kl 9 og hvis han der sover en time, så prøv om ikke du kan vente med at putte ham til klokken er 13 i håb om at han så kan sove til kl 15 ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og prøv om du kan få ham til at sove en smule længere ved at tage ham over i din seng. Så dagen starter så sent som muligt.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9:: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur kl ca 13, må her gerne få lidt banan eller anden frugtmos inden at sove på også.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, risretter er godt, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen osv. Kogte stykker grøntsager, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 18.30-19
Sen aften 23: Ammes eller flaske
Som du kan se har jeg forsøgt at flytte tidspunkterne lidt så han puttes lidt senere hele dagen igennem i håb om at I så bedre kan få hverdagen til at hænge sammen hos jer ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske