Brev:
Søvn hos 7 mdr
18. november 2011
Alder:
7 mdr.
Søvn hos 7 mdr
Hej Helen.
Jeg skriver til dig ang min søn Mikkel på 7 mdr som sover meget afbrudt i hans middagslur.
Han vågner ml. 5-6 om morgenen og får din formiddagslur 8.30-9 og så ca 1 time frem. Det kommer lidt an på om han er vågnet kl 5 eller 6 hvad tid luren ligger.
Så kommer han ud at sove ca. 12.15-12.30. Han ligger sig fint til og sover 45 min hvor han vågner op. Det gør han stort set hver dag og jeg kan næsten sætte klokken efter det. Nogle gange ligger han bare og siger lyde og andre gange er han ulykkelig. Jeg synes det er for lidt med 45 min lur så jeg går en kort tur med ham og han falder i søvn igen. Han sover nu max 10 min før han vågner igen.
Jeg forsøger at få ham til at sove men opgiver det ofte fordi han ikke vil ligge sig til.
Når han en sjælden gang tager en lur på 1½-2 timer er han klart mere udhvilet og klar på resten af eftermiddagen end når han kun sover ca en time. Vi forsøger at ligge ham lidt senere på eftermiddagen men sjælden får vi ham til at sove og hvis ikke han får sovet bliver han forståelig nok træt og sur og det giver bare en lidt træls eftermiddag som ofte er fyldt op med leg med den store på 4, madlavning osv.
Han kommer i seng ca. 18.30, der er han også fuldstændig færdig. Vi har måtte ligge ham ind allerede kl. 18 fordi han bare var så træt og ked af det, men ellers holder jeg på at vi gerne skulle strække den til 18.30 ellers vågner han meget tidligt. Jeg vil gerne at han kunne være vågen lidt længere om aftenen, så vi havde lidt bedre tid til aftensmad, hygge, læsning osv.
Jeg synes det er lidt frustrerende at han sover så afbrudt, mest for hans egen skyld, men også fordi det er der jeg får et lille pusterum til at lave lidt husligt eller bare tid til mig selv.
Har du lidt gode råd både i forhold til den afbrudte søvn, men også om vi kan strække sengetiden lidt.
Med venlig hilsen
Charlotte