Svar: Vil ikke ligge ned i barnevogn
16. november 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Julie
Det er helt naturligt og faktisk et sundhedstegn, at din dreng nu begynder at protestere mere. Han har en alder, hvor han viser mere egen vilje, hvor hans personlighed træder mere og mere frem og det betyder at han f.eks. ikke vil lægges ned i barnevognen, han vil sidde op, følge med i verden og han vil selv bestemme.
Jeg synes ikke du skal kæmpe med ham, om at ligge ned, men i stedet lade ham sidde op, når I kører en tur. Han må gerne sidde og kikke på alt det I kommer forbi. Han må gerne mærke vinden i ansigtet og I kan tale om de ting I ser på vejen "se der er en hund, vov-vov siger den", "der er en bus, stor bus, brrr siger den" osv. så du anerkender hans lyst til at opleve og dele sine oplevelser med dig.
Først når han tydeligt viser træthed og næsten er lige ved at falde i søvn, så vil det være fint at du lægger ham ned. Her vil han være mere parat, netop fordi han har fået lov til at sidde op og fordi han er så fyldt med indtryk og alt det I har oplevet på vejen rundt i byen, at han naturligt bedre vil kunne sove. Han skal altså ikke lægges ned før han tydeligt er helt parat, han skal næsten sidde op og sove, når du lægger ham og altså ikke være vågen. Faktisk på samme tidspunkt, som når du ammer ham og han så slipper smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn :)
Det er naturligvis også vigtigt at du er opmærksom på ikke at putte ham for tidligt. Mange børn sover mindre i denne alder, det er helt normalt at han måske kun sover 45 minutter om formiddagen og 1½ time til middag og derudover er rigtig aktiv, leger, rejser sig ved tingene, begynder at kravle osv. det er ofte en periode hvor man fornemmer at tiden ikke skal soves væk, han vil ikke sove, han vil lege, opleve og være aktiv. Så måske skal du også prøve at putte ham lidt senere, end du normalt ville gøre, netop fordi hans vågne perioder måske er lidt længere nu :)
Og så skal du lægge mærke til tidspunktet du putter ham på, se på klokken, når han er ved at falde i søvn. Det giver dig en idé om, hvornår han reelt er parat til at sove og hvornår du så kan prøve at putte ham direkte i barnevognen og han igen er parat:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske