Svar: Stadig ingen tænder
16. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Det gør ikke spor at din dreng endnu ikke har fået tænder, nogle børn får først de første tænder, når de er fyldt et år. Faktisk siger de børnetandlæger, jeg har talt med at det skal man ikke være ked af. Det er godt hvis tænderne først kommer, når barnet ikke længere får mælk om natten fordi det ikke er godt for tænderne at ligge badet i mælkesukker natten igennem ... Så intet er så skidt at det ikke er godt for noget :)
Og din dreng kan sagtens tygge uden tænder! Og det er rigtig vigtigt at du netop nu begynder at give ham mad, der ikke er blendet, men mad med mere bid. Det er vigtigt at du gør dette nu, fordi han naturligt lige nu har en lyst til at putte i munden og er i stand til at bevæge sine kæber op og ned. Hvis du venter for længe, så risikerer du at lysten til at spise mad i stykker forsvinder og så bliver det rigtig svært at få ham til at spise andet end skemad og jo ældre han bliver, jo mere selektivt vil han også spise.
Udgangspunktet skal være jeres mad og han må med den alder han har, gerne få forskellige risretter og også pastaretter. Det kan være boller i karry, rødspætte med ris, pasta med kødsovs, lasagne eller lignende. Han må også gerne få frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet eller hvad I nu kan finde på. Find masser af inspiration i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Det er vigtigt at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det kan være brødskorper af forskellige slags, det kan også være bløde frugtbåde, som han kan sutte saften ud af. Prøv også med en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende.
Start hvert måltid med lidt i hånden og følg efter med små hapser og grød og mos så han lige nå får lidt af det hele.
Brug smørbart pålæg, så han let kan tygge det, brug også gerne sovs, som smører og gør det lettere for ham at bearbejde maden i munden.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske