Svar: Ulykkelig og skriger voldsomt om aftenen og i barnevognen
16. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Jette
Det lyder ikke som natteskræk, men snarere som om at din dreng lige nu drømmer rigtig meget, og vækkes af noget han har drømt. Jeg tolker at det er drømme, fordi du fortæller at han siger lyde, øjnene bevæger sig, han trækker vejret hurtigt osv. og det lyder som REM søvn, drømmesøvn. Natteskæk opstår i den dybe søvn og han lyder ikke til at sove dybt.
Han kan drømme om mange ting, alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i søvne om natten og han har en alder lige nu , hvor han øver sig i at separere sig fra dig. Han er stadig så lille at han er nødt til at se dig, for at vide, at du er der, han kan ikke forholde sig til at du er i stuen og han på værelset. Når han ikke kan se dig, føler han sig forladt og alene.
At det hjælper at du tager ham op, beroliger ham med din nærhed, dine kærtegn osv. er således helt normalt og naturligvis skal du tage ham op. Når børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre mor i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil bestemme og have deres vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Og når han er nødt til at komme ud af rummet, for at finde roen, nødt til at komme "væk fra det der har vækket ham" (sådan oplever han det), ja så er det fint at du tager ham ud. Det lyder jo som om at han falder til ro med det samme, hvis du bærer ham ind i stuen og sætter dig med ham der og det er okay, at give ham denne nærhed.
Du kan godt holde fast i at han så vidt muligt stadig puttes i sin seng, så han lærer at sove der. Du kan også prøve at få ham videre i søvnen i sengen, men hvis han ikke kan det, så er det vigtigt at du ikke presser ham, det er vigtigt at han er så tryg som muligt, trygge børn sover godt.
Og ja - det kan sagtens være at du i en periode skal lade ham sove hos dig, for at give ham den nærhed han lige nu har behov for :) Det kan sagtens tænkes at det ville hjælpe, hvis han sov i din seng :) Måske kan du få ham videre i søvnen netop fordi du er der og giver ham din nærhed og fysiske kontakt.
Om dagen skal han på samme måde beroliges og når og hvis han vågner og græder i barnevognen, så skal du prøve at være der med det samme, tale beroligende til ham, tage ham op hvis han har brug for det, så han med det samme mærker, at alt er okay. Han drømmer og kan naturligt ikke skelne virkelighed og fantasi, han drømmer sandsynligvis om adskillelse, om at være væk fra dig og derfor er det netop ekstra vigtigt at du, når han vågner, viser ham at du stadig er der og får ro på :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske