Brev:
Ulykkelig og skriger voldsomt om aftenen og i barnevognen
16. november 2011
Alder:
10 mdr.
Ulykkelig og skriger voldsomt om aftenen og i barnevognen
Hej Helen.
Tja jeg har åbenbart brug for din vejledning, råd og erfaring en del for tiden...
Vores søn på snart 10 måneder har den seneste måneds tid vågnet om aftenen, hvor han bare har grædt og grædt og grædt og været fuldstændig utrøstelig.
Det er ikke noget, der sker hver dag, men det er galt måske 2-3 dage, så går det godt 4 dage og så er det galt igen. Det startede efter han først fik 4 tænder på en gang og derefter havde falsk strubehoste.
Når han kommer i seng går det som regel okay den første time, men så begynder han at vågne ofte og er så svær at trøste. Jeg bliver nødt til at tage ham op, for jeg kan slet slet ikke få ham i ro i sengen, men ofte hjælper det heller ikke med det samme. Han græder fortsat. Først når jeg går op i stuen med ham og han kigger lidt rundt falder han til ro. Og derefter falder han i søvn igen. Det virker næsten som om, han græder i søvne og først falder til ro, når han bliver "vækket" ved at komme i stuen, hvilket jeg ikke synes er optimalt at være nødt til at vække ham.
Dette kan så ske cirka hver halve eller hele time om aftenen, men ofte fra midnat sover han godt og vågner ikke på denne måde.
Han er nu begyndt at gøre det samme om dagen i barnevognen. Ind imellem kan jeg trille ham til ro igen, andre gange må han simpelthen op.
Som sagt er det ikke hver aften, men han gør det nogle dage i træk hvorefter der er nogle dage med en rolig søvn.
Den første halve time sover han ret tungt og han vågner ikke ved lidt støj eller andet, men derefter kan jeg høre på hans på vejrtrækning, at han skifter søvnstadie (ved ikke om det er REM-søvn han kommer i) Han siger først nogle små lyde, bevæger lidt på sig, bevæger øjnene, trækker vejret lidt hurtigere – alle de ting virker til at han drømmer. Og så lige pludselig kommer der et ordenlig skrig, som jo så fortsætter i hvert fald 15 min.
Hvad kan årsagen være til dette og hvad kan vi dog gøre ved det? Det er så synd for ham og selvfølgelig også hårdt at stå med sit lille barn, der bare er så utrøstelig.
Ville det hjælpe at han sover i min seng?
Der er ikke noget, der tyder på at han har ondt nogen steder. Ikke noget på ørene, det er tjekket. Umiddelbart ikke nye tænder vej.
Har læst nogle af dine andre svar, at det muligvis kan være natteskræk, men han jo kun 10 måneder. Og han er jo så også begyndt at gøre det om dagen i barnevognen. Jeg kan også læse, at du anbefaler, at man ikke tager barnet op og ikke vækker dem. Men jeg føler ikke, jeg kan lade ham ligge og trøste ham i sengen, når han bare er så ulykkelig og han slet ikke får ro ved at jeg nusser, holder ved ham, sut eller andet. Den ene aften hvor jeg havde ham oppe og forsøgte at trøste, men uden at vække skreg han en time, indtil han fik lidt at kigge på.
Håber du har nogle råd til hvordan vi kommer videre.
Med venlig hilen
Jette