Svar: Væk fra flaske inden sengetid
15. november 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Dejligt med de adskilte spørgsmål - tak :)
Det vil være en rigtig god idé at du stille og roligt trapper flasken ud nu. I stedet kan jeres datter få mælk af en kop, - og et nyt putteritual med aftenbad, godnatgrød, godnathistorie osv. introduceres.
Det kan være en god idé at trappe indeholdet i flasken mere og mere ned og så til sidst give en mængde, der passer med en kop. Det vil samtidig også være en god idé at introducere en puttebamse eller lignende. Netop i 12-18 måneders alderen vil børn ofte være parate til at tage en sådan til sig og det er en god idé at lade dette indgå som en del af det nye ritual.
Selvom flasken fjernes skal det stadig være ligeså dejligt, faktisk mere rart, at komme i seng og det nye ritual skal derfor være trygt og godt og noget barnet ser frem til :) Det er altså ikke et spørgsmål om at "tage en kold tyrker" og at hun nu skal lære at sove uden sin trygge mælk, det er et spørgsmål om at gå over til lidt mælk af kop og så stadig have et trygt og dejligt putteritual :) Et ritual som hun kan og vil trives med de næste år frem - både når hun er hjemme og hvis hun skal passes af andre på et tidspunkt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske