Svar: Aftengrød og mellemmåltider
15. november 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
At din datter lukker munden for skeen er sandsynligvis et udtryk for at hun gerne vil spise selv og det er derfor vigtigt at du giver hende mad i hånden, som hun selv kan spise. Hun kan med den alder hun har nu, spise både med fingrene og med gaffel :)
Du må gerne hjælpe hende med skemad stadigvæk, men det er vigtigt at du anerkender hendes lyst til selv at ville spise. Når I spiser aftensmad vil det f.eks være fint at frikadellen serveres i stykker som hun selv kan spise og at du så giver hende lidt kartofler moset med sovs på ske eller med gaffel. Så hun selv spiser og så du også hjælper hende lidt og har hun selv lyst til at prøve med gaflen, så skal hun have lov til det.
Hvis hun ikke vil have godnatgrød, så kan du supplere med en banan i stedet. Den kan hun få i små stykker med fingrene og det mætter også og giver en god fornemmelse i maven inden hun skal sove. Banan indeholder også tryptofan som er godt til at fremme god søvn :)
Hvis du synes at det lige nu fungerer bedst med en frugtstang om eftermiddagen, så må hun naturligvis gerne få dette. Det du skal være opmærksom på er dog, at tørret frugt ofte indeholder rigtig meget sukker.
Det anbefales at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt kan også klistre til barnets tænder og dermed give grobund for huller. Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, det er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
En bolle, evt. en rosinbolle en gang imellem, hvor hun også kan sidde og pille rosinerne ud af bollen. Som sagt frisk frugt, frugtbåde af forskellig slags. Grøntsager som agurk, rød peberfrugt, en kartoffelbåd fra ovnen aftenen i forvejen, ristede rugbrødsbjælker eller skorper du kan købe af forskellige slags. Et stykke knækbrød, en sammenklappet rugbrødsmad. En oste bjælke. Det er altsammen noget hun godt kan sidde med i hånden i barnevognen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske