Svar: Nysgerrig
15. november 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din datter udvikler sig så godt og at du ser det og anerkender hendes lyst til at udforske verden. Hun kan kun lære ved at forsøge sig frem igen og igen og det er rigtig godt og vigtigt, at du giver hende lov til dette.
Hvis hun får lov til at åbne skuffer, lege med mors vandflaske, studere fjernbetjeningen osv. så hun får dette undersøgt og finder ud af, hvad det er, så mister hun naturligt interessen for det senere. Det er helt naturligt at hun netop undersøger de ting, som hun ser du bruger meget, det interesserer hende, og hun skal have lov til at undersøge hvad det er og hvordan det virker.
Du skal naturligvis ikke lade hende lege med ting der kan være farlige, du skal sikre dig at hun ikke putter noget i munden, som hun kan komme til at sluge, hun må ikke være uden opsyn og du skal være obs på, hvad det er hun piller ved. Visse ting er du naturligt nødt til at flytte, så hun ikke kan få fat på det - der er mange farlige ting i børnehøjde og være også opmærksom på ledninger der f.eks. hænger ned, som hun pludselig kan trække i og hive tingene ned over sig.
Det er generelt en god idé ikke at sige nej, men give alternativer og vise hende hvad hun godt må lege med. I stedet for at hun tømmer din skuffe med ting, så giv hende hendes egen skuffe som hun kan tømme igen og igen. Sørg for at skifte indholdet i skuffen ud, så der altid er noget nyt og spændende for hende og når hun så piller i din skuffe, så kan du tage hende væk fra den og vise hende den skuffe hun gerne må lege med.
Du må gerne opfordre til at udforske verden på den måde at du, - når hun kravler på gulvet, vender sig og kikker på dig, sikrer sig at du er der, - lige siger jeg er her, kravl du bare videre, det er fint skat.
Læs gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du måned for måned, kan læse om, hvad der sker med din datter og hvordan hendes behov og følelser er og hvordan du så støtter hende videre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske