Svar: Pludselig blevet bange for sengen
14. november 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
I bør lade jeres dreng sove sammen med jer, så han falder så trygt og roligt i søvn som muligt. Det er vigtigt at I ikke kæmper for at lære ham at falde i søvn i den fremmede seng og gør det til et større projekt. I skal være i Florida i 3 uger, så skal hele rytmen vendes om igen og I får intet ud af at kæmpe med ham.
I gør ikke ondt værre ved at give ham tryghed og nærhed, tværtimod. I vil derimod få meget sværere ved at putte ham, hvis I får skabt nogle rutiner hvor han forbinder det at skulle sove, men noget som ikke er rart. Så tryghed er det vigtigste lige nu og hvis det virker, at du lægger dig ned og ammer ham i søvn, så er det, det du skal gøre.
Skiftende dagsrytme vil naturligt påvirke hans søvn om natten og hans evne til at overgive sig til søvnen. Jo mere genkendelighed og rytme der er om dagen, jo mere vil det naturligt også påvirke søvnen aften og nat. Hele hans sytem er ude af balance lige nu og det kan sagtens tage op til 3 uger, at få skabt ny rytme, så han lider stadig af jetlag ... og så skal I hjem igen og det starter forfra ...
Og ja - han kan sagtens være bange for sin seng, for alle de nye lugte, lyde osv. Alt er anderledes end det han kom fra og det er helt naturligt at han lige nu bliver ekstra urolig og ked af det og slet ikke rigtigt kan finde ud af tingene.
Lige nu er der ikke andet at gøre end at få det bedste ud af dagene, nyde at I er af sted og så hjælpe ham til at få koblet fra og finde roen, når det er tid for ham at sove. Og så give ham den tryghed, han har behov for og ikke arbejde på ret meget andet :)
Fortsat god ferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske