Svar: Flaske - 1 mdr.
14. november 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Din dreng må gerne få flaske, når han passes af mormor, hvis han pludselig vågner, er ked af det og tørstig. Men der er nogle ting at overveje.
Hvis din dreng er allergidisponeret - og det er han, hvis du, hans far eller evt. søskende har eller har haft kendt behandlingskrævende allergisk sygdom som astma, børneeksem, høfeber eller fødevareallergi - så bør han få udmalket modermælk eller speciel erstatning i flasken. Og dermed ikke mme fra brik.
Speciel erstatninger købes på apoteket og fås kun som pulver. Det er f.eks. Nutramigen, Profylac eller Althera og det anbefales at allergidisponerede børn får dette til de er fire måneder gamle, hvis de ikke ammes.
Det handler om, at man ikke ved præcist, hvor meget "almindelig erstatning" barnet kan få, før er sættes allergireaktioner igang. Sandsynligvis ikke ret meget, faktisk mindre end en flaske. Så for at være helt sikre, så bør allergidisponerede spædbørn altså tilbydes udmalket modermælk eller specielle højt hydrolycerede erstatninger.
Hvis I ikke har eller har haft nogen problemer med allergi i familien, ja så må han gerne få mme fra brik og dette kan fint bruges i en nødsituation :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske