Svar: Vægt, morgenmad og immunforsvar
14. november 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Heidi
Når jeg ser på din drengs vægt og længde kurver fra han var lille og til nu, så ser det meget fint ud. Han er en høj dreng af sin alder, hvilket han jo gerne må være. Hans vægt og højde passer fint sammen og han følger sine kurver fint. Så umiddelbart er der ikke grund til bekymring omkring hans vækst, når man ser på hans kurver :)
Du skal naturligvis være opmærksom på at han stadig spiser mange måltider i løbet af dagen og det er også helt naturligt at han i de perioder, hvor han er lidt halvsløj og ikke helt rask, har nedsat appetit. Dog skulle han gerne få appetitten igen, når han så atter er frisk :)
Vi siger at morgenmaden er dagens vigtigste måltid, men ikke desto mindre, så er der nogle børn som ikke spiser særlig meget om morgenen. De har svært ved at spise på det tidspunkt, de har brug for lige at være vågne et par timer, før de er parate til at spise. Det er også sådan at nogle børn næsten vænner sig til ikke at spise, når de ikke har fået noget hele natten, så de ligesom "lærer sig at undvære" og derfor kan det være en god idé at lade ham starte med et lille måltid om morgenen. Det kunne være lidt frugt, fordi frugt er frisk og ofte rart for barnet at spise.
Du kan forsøge at bytte rundt på morgen og formiddagsmåltid, i hvert fald de dage, hvor I er hjemme. Det vil sige at du kan lade ham starte med lidt frisk frugt om morgenen så han får bare lidt ned i maven og så kan du 1 ½ time efter give ham et rigtigt måltid, som grød, havregryn med lidt sukker og mælk, en grovbolle med lidt ost osv. Hvad han nu kunne tænkes at ville spise.
Det kan også være en god idé at du ikke har fokus på ham om morgenen, men lader ham spise lidt i fred og ro. Du kan lade ham sidde ved bordet med sin mad, imens du pakker tasken, tømmer opvaskemaskinen, smørre madpakke eller hvad du nu skal om morgenen. Så du er der og han ikke sidder alene og spiser, men så du ikke sidder ved siden af ham, så han får mulighed for at styre det at spise selv.
Viffos - videnscenter for fødevarer og sundhed, har lavet Minifras, som også kunne være en mulighed om morgenen, serveret med letmælk.
I weekenden kan du nogle gange lave lidt æg til ham, det må han også gerne få - evt. med lidt pølser, bacon eller lignende. Det er helt okay en gang imellem :)
Med hensyn til hans immunforsvar, så kan du supplere ham med en multivitaminpille dagligt og derudover sørge for at han tilbydes så sund og varieret en kost som muligt. Det er her især vigtigt at han spiser fisk flere gange ugentligt. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Det er også vigtigt at han ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at han holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes han godt varm på kroppen.
Det vil også være rigtig godt stadig at bruge bodystockings til ham, så han ikke skiller ad på midten, som børn let kan komme til med todelt undertøj :) Det kan nogle gange være svært at finde, men der laves bodystockings op i str. 104/110 cm, som han burde kunne passe :) Se f.eks. butik tresøstre.dk, som du finder her på siden under 'ting og sager'.
Du kan overveje om han vil have glæde af uld - det kan være uldundertøj eller uld som en ekstra trøje ud over det almindelige tøj. Uld holder barnet varm og sørger for at han har det lunt og tørt, selvom han sveder ...
Håndvask er vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Han bør have vasket hænder i forbindelse med bleskift, det er altså en god idé ikke kun at vaske hænder på sig selv, men også på barnet. Han bør have vasket hænder i forbindelse med måltider og også hvis han får pudset næse. Er man i bekneb med vand og sæbe, så kan man bruge håndsprit.
Netop hygiejne og især fokus på håndvask er vigtigt, når man vil forebygge sygdom hos børn :)
Alternative produkter, naturlægemidler osv. anbefales normalt ikke til småbørn, men da din dreng er over 2 år gammel, vil du godt kunne give forskellige ting. Det synes jeg dog du bør drøfte med din læge.
Og til sidst vil jeg også lige sige, at sandsynligheden for at jeres dreng bliver ligeså syg denne vinter som han har været de to foregående vintre er lille. Det er nemligt sådan at det normalt tager 2 vintre med infektioner, at få opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at barnet derefter oftest kun bliver syg enkelte gange om året.
Der er altså statistisk set sandsynlighed for at jeres søn ikke bliver helt så syg denne vinter .. lad os krydse fingre og håbe :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske