Svar: Utryg ved at skulle sove
13. november 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn i 2-3 års alderen har begyndende angst for mørke og gerne vil have en lille natlampe tændt, når de skal sove. Det beroliger dem også når de sover og evt. vågner op om natten. Så kan de orientere sig og ved hvor de er.
De har ofte også brug for at døren til børneværelset står åben, så de kan hører at vi forældre er der og så de stadig føler sig som en del af familien og det der foregår imens de ligger i deres seng. Og mange børn vil i 2½ års alderen ofte begynde at kravle ud over tremmerne i sengen og protestere over at blive lagt i deres seng. De vil ikke længere sove bag tremmer. Nogle gange hjælper det faktisk netop at give barnet en åben seng, for bare følelsen af at kunne gå ud af sengen, kunne søge forældrene, hvis man har behov, vil for nogle børn være den tryghed der skal til, for at de så kan sove roligt. Andre gange, betyder det naturligvis at barnet stiger ud af sengen og søger forældrene - også mere end en gang - men det er okay, her kan man så følge tilbage i seng igen og igen, eller man kan give barnet mulighed for at sove på en madras på gulvet i soveværelset.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske