Svar: Min datter vil kun falde i søvn med flaske
12. november 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Nina
Din datter skal have mælk, når hun skal sove og det er en rigtig god idé at lade mælken indgå som en fast del af hendes putteritual. Når I begynder med og er kommet godt igang med skemad, vil det være helt naturligt og rigtig godt, at du giver skemad, når hun vågner af en lur og giver mælk inden hun skal sove igen.
Det lyder helt naturligt at din datter drikker ca 900ml i døgnet og hun må også gerne drikke mere, hvis hun har brug for det. Med den vægt hun har, vil hendes døgnbehov sandsynligvis ligge mellem 800-1200ml mælk, så omkring en liter er et helt reelt behov. Du skriv sidst at du både ammede og gav flaske, så hvis din datter får ca 900ml af flasken og derudover ammes lidt hos dig, så er hun meget fint dækket ind.
Mælk - amning eller flaske, skal som sagt, naturligt indgå som en del af hendes puttertual, det sikrer hende en længere og bedre søvn, at hun bliver fyldt op med mælk i maven, inden hun skal sove. Samtidig er det at få lidt mælk med til at gøre hende afslappet og give hende roen til netop at kunne overgive sig til søvnen.
Det du kan begynde at være lidt opmærksom på er, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at du fjerner den lige inden hun sover helt, så hun stille og roligt lærer at falde i søvn uden at have noget i munden :)
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må her gerne vær svøbt og du kan evt. erstatte flasken med en sut - men det vil også være fint, hvis hun bare puttes og ikke behøver hverken flaske eller sut i munden :)
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske