Svar: Magnesium til baby
11. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Jeg er ret overbevist om at din dreng ikke mangler magnesium og det er ikke manglen på magnesium der gør, at han sover uroligt om natten. Jeg synes ikke du skal give dit barn magnesium.
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen søger ekstra mælk om natten, det handler ofte om at de ikke spiser helt nok om dagen, fordi de der lader sig forstyrrer af andre ting. Det handler ofte også om, at de har brug for at få mælkemængden sat lidt op og netop ved at spise hyppigere, så øges mælkemængden. Det er også sådan at netop amning om natten øger mælkemængden, her producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så hyppigere søgning mod brystet og hyppigere amning om natten, er ofte udtryk for at barnet har behov for lidt ekstra mælk.
Det bedste du kan gøre er at lægge din dreng til brystet, så hyppigt som muligt dagen igennem, gerne amme fra begge bryster mellem hver lur, så du får øget din mælkemængde, får sikret hans indtag/behov, så godt som muligt i dagtimerne, så han begynder at kunne sove et lidt længere stræk om natten :)
Pas må med ikke at gøre ham afhængig af sutten, han bør ikke få den i munden 10 gange hver nat .. og samtidig holder sutten ham fra brystet og kan derfor være medvirkende årsag til at mælkemængden ikke øges, men derimod nedsættes ...
Med hensyn til at sove på ryggen, så anbefales det at man lader barnet sover på ryggen indtil barnet med sikkerhed selv kan vende sig om. De fleste børn vil først kunne dette omkring 6 måneders alderen og netop risikoen for vuggedød er størst de første 6 måneder ...
Håber dette bevarer dine spørgsmål :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske