Svar: Svær at putte om aftenen
11. november 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
Det lyder som om at William er rigtig godt igang med sin udvikling og der sker rigtig meget med ham lige nu. Han øver sig motorisk og selvom han endnu ikke kravler så ligger han ikke stille, men bruger sig selv rigtig meget. Han lyder også til at være en meget opmærksom dreng og samtidig fortæller du at I også har haft en del sygdom på det sidste, hvilket naturligt også vil give søvnproblemer. Der er således ingen tvivl om at udviklingen og alderen spiller ind på den afbrudte nattesøvn og manglende lyst til at overgive sig til søvnen, ligesom sygdom osv. også spiller ind.
Jeres dreng er i separationsfasen, igang med at separere sig fra jer. Og netop i denne alder, vil børn naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen. På den ene side øver han sig i at bevæge sig væk, adskille sig fra jer, - og på den anden side øger det hans behov for ekstra fysisk kontakt. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra - og det er rigtig svært motorisk at bevæge sig væk fra forældrene om dagen, for han har stadig brug for stor fysisk kontakt og viden om at I er der for ham - og det er derfor I også oplever at han helst vil op til en af jer, at han helst vil være på arm, det er svært for ham at være for sig selv. Han græder sandsynligvis også hvis I er steder, hvor fremmede kikker for meget på ham, eller hvis du bare går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen ...
Behovet for nærhed er stort og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Som du selv skriver "han skal sove, som han sover bedst" :)
Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset. Han kan simpelthen ikke forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset, når I går, så føler han sig forladt og alene. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at få lidt bevidsthed om at man stadig er der, selvom man ikke kan ses :) Det er derfor han er rolig, når I er sammen og bliver ked af det, når I går fra ham.
Det kan være en god idé at tage ham ind i soveværelset, koble tremmesengen til forældresengen og fjerne den ene side af tremmerne. På den måde kan han lære at sove i egen seng og samtidig kan du berolige ham med nærhed, kærtegn osv. når han har brug for at mærke dig - og du kan selv blive liggende i din seng.
Når du vælger at amme ham i soveværelset og derefter flytte ham til eget værelse, så kan det give lidt problemer. Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse for forældrene. Når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen eller i jeres soveværelse, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle flytte over i sin egen seng, som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation - I er der hos ham til at starte med, men han fornemmer at I forsvinder og derfor kan han ikke komme videre i søvnen, men vågner i stedet op for at sikre sig at alt stadig er ligeså trygt og rart som før - for at sikre sig at I er der, passer på ham osv...
Så prøv at lade hele ritualet foregå der hvor han skal sove og overvej om det vil være en hjælp for jer alle, hvis I kan have tremmesengen koblet til jeres seng, så I lige nu sover i samme rum, men dog stadig hver for sig :)
Med hensyn til svømmehal og mellemørebetændelse, så kan børn normalt ca 2 uger efter mellemørebetændelse godt komme i svømmehallen igen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske