Brev:
Svær at putte om aftenen
11. november 2011
Alder:
9 mdr.
Svær at putte om aftenen
Hej Helen.
Nu skriver jeg igen til dig :) om søvn endnu en gang.
Ligesom William var begyndt at sove godt på eget værelse, være nem at putte og få videre i sin søvn osv så har han de sidste 2 - 3 uger været rigtig svær at putte om aftenen!
Jeg putter ham som før således: Nattøj på, børste tænder og ammes når han er tydeligt træt og pylret - som regel kl 19.30/20. Ammes så inde på vores seng liggende, indtil jeg kan mærke han begynder at bruge mig lidt som sut (hvis man kan sige det) hvilket er ca. 30 min. Så bæres han ind på eget værelse. Hvis han var faldet lidt hen inde på vores værelse vågner han lige lidt op og kigger sig omkring, men plejer så bar at sove videre med det samme i egen seng eller ved hjælp af beroligende hænder hen over ryggen.
Problemet er nu, at lige så snart jeg har lagt ham i sin seng og han vender sig om på siden for at sove som sædvanligt, så er det som om han tænker: "Nej ikk endnu" (er jeg så heldig at han sover og jeg får lov at gå ud af rummet, går der dog maks 10 min og så græder han) og så kan han være vågen i timevis og slet ik være til at putte! Han er tydeligt træt stadigvæk når jeg tager ham op, men uanset mine adskillige forsøg på at putte ham på den ene eller anden måde så slår det fejl. Har bl.a. forsøgt din gå og se til metode, hvilket resulterer i kraftig gråd. Har læst kapitlet i din bog omkring denne alder osv, men ved ik helt hvad jeg skal gøre...?
Jeg synes det er frustrerende at begynde putningen ved en 20 tiden og først få ham lagt kl 22 - 23 tiden :( Har tænkt over om det er fordi han ikk er træt nok, men jeg tænker at han er jo træt, for hvis jeg bar lader ham ligge på vores seng efter at have ammet ham så sover han videre der indtil vi går i seng hvor han så vågner, bliver ammet og så bliver båret ind i egen seng. Men gør jeg således, så vågner han så ½ - 1 time efter han er blevet lagt i egen seng og så starter det hele forfra :( og så ender det med at jeg tager ham med ind i seng og vi sover fint nok (især William) eller også tager jeg barnevognen i brug (selvfølgelig efter at have prøvet at få ham til ro på tidligere succesfulde måder).
Men forstår bare ikke, hvorfor det nu er således?
Pt vågner han omrking kl 7.30/8 om morgenen. Sover så formiddagslur omkring kl 9.30-10 og ca 1½ time. Så sover han igen kl 14/14.30 ca og igen ca. 1½ time. Nogle dage sover han måske ½ time mer eller mindre i løbet af dagen....
Han får 4 - 5 måltider og bryst 3 gange (aften, sen aften og tidlig morgen)
Han kan ik kravle endnu, maver sig dog lidt frem, og det er heller ik fordi han sætter sig op i sengen eller lign.... Han er begyndt at bli lidt mere omklamrende om dagen i form af vi helst ik må gå fra ham når han leger og han vil helst op til en hele tiden mm. Og det respekterer jeg og prøver virkelig at imødekomme hans behov. Så har tænkt at det er noget seperationsangst, der gør sig gældende når han skal puttes....? Om dagen er der dog ingen problemer med søvnen.
Han er godt nok ved at få to tænder mere, har været forkølet siden putteproblemerne startede og også haft mellemørebetændelse - og jeg tænkte i starten at dette var årsagen - kan det være derfor? Men nu hvor han er rask er han nemlig stadig som beskrevet når han skal puttes :(
Men hvordan får jeg ham puttet i egen seng igen uden alle ovennævnte problemer? Eller er det bare en periode, hvor jeg måske så bar skal lade ham sove hvor han sover bedst?
Og et helt andetspørgsmål: Hvor længe skal jeg vente til at tage William med i svømmehallen efter en mellemørebetændelse er slut og han er frisk igen?
Lægen tjekkede hans ører i tirsdags og sagde alt så fint ud og han stoppede med pencilin i mandags.
Med venlig hilsen
Karina