Brev:
Vågen hver time om natten!
11. november 2011
Alder:
7 mdr.
Vågen hver time om natten!
Hej Helen...
Jeg skrev til dig for en måneds tid siden ang. min datters manglende lyst til ske mad, og hvad vi regnede med deraf dårlig søvn om natten....
Jeg synes, at vi har fået styr på C.`s lyst til ske mad. Hun er oppe på 3 måltider, jeg fokuserer ikke så meget på mængden, som du rådede mig til, men kan dog konstatere at hun ca spiser hvad der svarer til en halv portion. Derudover bliver hun ammet....
Jeg vil senere i brevet lige prøve at skitsere vores dags og nat rytme...
Problemet lige nu er, at hun vågner hver time ca, fra hun bliver puttet om aftenen og til næste morgen. Vi regnede med inden hun begyndte at spise så meget ske mad, at det var fordi hun var sulten, men nu ved jeg sørme ikke rigtig mere...
Vi er begyndt at putte hende på hendes værelse, hvilket også er et "problem". Hun har aldrig været god til at falde i søvn selv, så det bliver en kamp hver aften.
Jeg har købt din bog omkring søvn for at få nogle godt ideer, men synes det er svært.
Aften rytmen er at hun bliver badet, hygget om med stille stemme, sunget for og ammet. Jeg er begyndt at amme hende på hendes værelse fremfor i vores seng. Jeg prøver at lægge hende, når hun er liiige ved at sove, men det ender i kæmpe skrig og skrål. Jeg kan som regel nusse hende i søvn, men det kan godt tage over en time, hvor det er op og ned i sengen, hvis hun altså er meget ulykkelig. Jeg prøver altid at trøste hende nede i sengen... Lige så snart jeg går ud af værelset skriger (virkelig skriger) hun, hvis hun ikke er faldet i søvn. Og derefter vågner hun hver time, hvor hun lige skal nusses ca 10 min inden hun igen falder i søvn.
Som regel giver jeg op over midnat engang, og tager hende ind i sengen, bare for at få lidt søvn. Her vågner hun også næsten hver time, men der kan jeg næsten i søvne trøste... Men måske er det bare dumt og med til at give hende en dårlig vane...
Vores dag:
kl 5-6 : Ammes i sengen og sover videre
kl 8-9 : Morgen grød
kl 9-9.30: Ud i barnevogn, sover ca halvanden time
kl 11.30-12: Frokost, rugbrødshapsere og lidt grød
Kl. 13.30-14: Ud i barnevogn, sover ca 1 time
Kl. 14.30: frugt eller youhurt
kl. 16.30: ammes og powernap på 20-30 min.
kl. 18 : Aftenmad, grød (VIL ikke kartoffel) og håndholdte snacks.
kl. 19-20: I seng, ammes
Kl 23 ca : Ammes
Alt imellem der vågner hun hver time, hvis vi er heldige hveranden. Ofte vil hun bare, specilelt i sengen have patten til trøst, men hun spiser ikke.
Jeg prøver at hun ikke skal have patten som sut, men igen når jeg er udmattet er det svært.
Hun bruger ikke sut, og nægter flaske. Har en sutteklud, som dog mest bliver brugt til leg. Hun kan ikke finde trøst som sådan i den, på trods af at den er med i seng hver aften.
Hun er lidt over 7 mdr. nu...
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Rikke