Svar: Vintertid og søvn
11. november 2011
Alder:
18 mdr.
Kære morgen-trætte mor
Selvom jeg egentlig godt kan lide at stå tidligt op, så er jeg nu enig med dig i at stå op mellem kl 04 og 05, det er for tidligt ... og jeg kan godt forstå at du er morgentræt :)
Det er rigtig godt at I giver en godnatgrød som en del af putteritualet og I må bibeholde denne sålænge I oplever at jeres dreng trives med det. Det sikrer også at han ikke vågner kl 04/05 fordi han er sulten.
Normalt skal man passe på ikke at give mad, når barnet vågner meget tidligt, fordi det kan resultere i at barnet netop så begynder at vågne, på grund af behov for mad. Men nogle gange handler det alligevel om at barnet har brug for at få lidt at drikke, brug for en kiks eller lidt frugt og derefter kan barnet så sove videre. Det gælder ofte børn fra ca 2½ år og op efter, som ofte begynder at sove i åben seng. De kan have glæde af at selv at kunne drikke lidt og spise lidt når de vågner og vil derefter sove videre. Måske vil jeres dreng, selvom han stadig kun er 1 ½ år gammel, have glæde af en drypfri kop i sengen, så han kan tage sig lidt at drikke, når han vågner .. :)
Et mørklægningsgardin er en rigtig god idé, så dagslyset holdes ud af værelset så længe som muligt. De kan købes i Ikea eller i Jysk til mellem 100-150 kr.
Når børn vågner meget tidligt om morgenen, så vil de fleste forældre forsøge at putte barnet senere i seng, i håb om at barnet så sover længere - det virker stort set aldrig ...
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nød til at se på hele dagens rytme. Derfor skal man se på: Hvornår spiser din dreng, hvornår sover han. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til, hvad der kunne være ønskeligt?
Det betyder hos jer, at I kan forsøge at putte ham lidt senere til middagslur, så han på den måde også vågner lidt senere fra luren og derfor sover lidt senere til natten og således også sover lidt længere om morgenen. Det er hos jer muligheden og det er nok begrænset, hvor meget I kan flytte ham, da han lyder til at have en meget god rytme og egentlig trives med sin rytme ... Men prøv om I kan flytte det hele lidt og se om det hjælper. Flyt middagsluren med ca. 15 minutter af gangen, så han i stedet for at blive puttet kl 12, bliver puttet kl 12.15, så 12. 30 og så 12. 45 og tilsidst kl 13, som måske på sigt vil være passende for ham. Og på samme måde om aftenen, så skal han puttes kl 19.15, så 19.30 og så 19.45 og tilsidst kl 20 - fordi det på sigt så kan gøre at han vågner kl 6 i stedet for kl 5 ...
Men ellers lyder det som om at tiden også skal arbejde lidt for jer og han har en alder lige nu, hvor han naturligt godt kan vågne tidligt om morgenen fordi han drømmer og netop vækkes af en drøm. Tag ham ind til jer og lad ham forsøge at sove videre mellem jer, for at se om han på den måde kan stå bare lidt senere op :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske