Svar: Stort søvnbehov
10. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Nogle børn sover meget, andre sover mindre. Og når jeg taler om søvnbehov hos børn, så er der altid tale om et gennemsnit.
I forhold til et barn på 7 måneder, så vil det gennemsnitlige behov være at sove ca. 14 ½ time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer samlet om dagen. Og ja, de fleste børn vil om dagen sove 2 lure dagligt i den alder, men nogle børn har stadig brug for en powernap om eftermiddagen og det er helt okay, det handler ofte om at barnet står tidligt op og hele dagen har en eget tidlig rytme :)
Hvis din dreng sover meget mere end 14 ½ time i døgnet, så synes jeg det er relevant at få jeres læge til at lytte på ham og lige sikre sig at han er sund og rask og at han ikke sover, fordi der er noget galt, altså at han ikke sover meget, fordi han er syg og derfor hurtigt bliver for træt, mangler energi osv. Men ellers er det helt okay at have et godt sovehjerte og hvis han i øvrigt trives med sine fire lure og du oplever at han har en rytme, som både han og du trives rigtig godt med, så må han naturligvis gerne sove som han gør. Man skal aldrig ændre på noget der fungerer godt :)
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke sover så meget, at han ikke udvikler sig i god og sund retning. Hans vågne perioder skal være aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, han må ikke virke sløv og apatisk og han skal generelt virke til at være i en god og sund udvikling. Du skal samtidig også indstille dig på at rytmen jo kan ændre sig hele tiden og at han godt kan have en periode lige nu, hvor han har brug for mere søvn og så om et par uger, så sover han måske pludselig mindre og med en anden rytme og det er så helt okay.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske