Brev:
Aftenputning - min datter vil ikke sove om aftenen
10. november 2011
Alder:
11 mdr.
Aftenputning - min datter vil ikke sove om aftenen
Kære Helen.
Nu gik den så ikke længere... Min datter vi absolut ikke sove om aftenen mere.
Hun har bare været så nem at putte, og har sovet igenne siden hun var 6 mdr. men lige pludselig er det som om hun er blevet en anden pige - noget nager hende og hun har kun 2 tænder, så jeg tror måske det også kan være derfor. Men føler også at det ikke kun er tænderne.
Hun puttes mellem kl. 19-19.30 hver dag med 250ml vælling. og den plejer hun at falde i søvn på - det har hun gjort siden hun var 7 mdr. så kunne vi bare ligge hende og så ville hun sove til næste morgen til kl. ca. 06.00-06.30.
Det har i længere tid har været min mand der har puttet hende (jeg putter vores store dreng). og det er også gået fint indtil nu. Nu falder hun dog i søvn med flasken, men så vågner hun efter ca. 15 min. og så skriger hun. Vi vil gerne lære hende, at hun skal sove selv, så derfor har vi bare lagt hende ned igen og gået ud. Førhen ville hun bare mosle og snakke lidt og så lægge sig til at sove (altså de aftener, hvor hun ikke bare er faldet i søvn med flasken), men nu er det skrig og græde ture. Og vi har erfaring med at skrigeture ikke er løsningen (da vores dreng stadig ikke sover igennem (han er næsten 4 år nu)) og hvis vi lader Leah skrige lidt, så ender det med at hun bliver så ked af det, at hun kaster op...
Tager vi hende så op, så begynder hun bare at snakke og pege og vil ud af værelset... og står vi med hende for at vugge hende lidt, forsøger hun at vride sig løs af vores arme... vi har engang i mellem taget hende med op i stuen igen og så bliver hun et stort grin... og det vil vi ikke lære hende, for så ved hun jo at bliver hun ved længe nok, så kommer hun med op i stuen for at lege.
Hun er en pige der er langt fremme i skoene... hun tog sit først skridt alene, da hun var 9½ mdr. hun har gået selv siden hun var 10 mdr. og hun går rundt i dagplejen (startede for 1½ mdr. siden) og når hun kommer hjem, laver hun ikke ret meget andet end at gå rundt i hele huset samt går meget rundt efter storebror. hun er en bestemt lille pige og hun er også meget tryghedsøgende. Hun siger dog ikke rigtig ord endnu, hun kan sige ja, mam-mam, hov - er det normalt i denne alder - skal de ikke snakke mere end hvad hun gør?
Så jeg vil høre om du har en løsning på putteproblemet?
Skal vi også f.eks. til at overveje at droppe vællingen?
Glæder mig til at høre fra dig...
Og forresten - laver du ikke et foredrag i jylland (gerne omkring randers eller århus)? tror der vil være mange interesserede...
Tak for en super god brevkasse.
Med venlig hilsen
Den lidt trætte mor