Svar: Utrøstelig om natten - 14 mdr.
10. november 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Når bør pludselig vågner, græder og virker helt utrøstelige om natten, så skyldes det ofte at barnet enten har ondt eller at barnet drømmer og vågner af en drøm, som skræmmer barnet.
Du fortæller at I har fået tjekket jeres dreng flere gange ved lægen og at han er fundet sund og rask. Du fortæller også at han har fået smertestillende uden effekt og det tyder på at han ikke har ondt ...
Derfor må forklaringen hos jer være, at han lige nu drømmer rigtig meget og det lyder helt naturligt, netop fordi der sker rigtig meget i hans liv lige nu. Han er i vuggestue i løbet af dagen og alt hvad han oplever der skal bearbejdes, når han sover, netop i drømme. Han er sandsynligvis også godt igang med at øve sig i at gå, rejser sig ed tingene og prøver at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, øver sig i at adskille sig fra jer og det er naturligt svært. Det påvirker hans søvn både motorisk og mentalt.
Han er stadig så lille at han ikke ved hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I afleverer ham i vuggestue eller når I putter ham og går ud af værelset, så ved han ikke hvor I går hen. Han kan ikke forholde sig til at I kommer igen eller at I er lige inde på den anden side af væggen. Han kender ikke tid og ved ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - han føler sig bare forladt og ladt alene. Det er først omkring 16 måneders alderen at han begynder at få en lille smule bevidsthed om at I ikke er forsvundet, selvom han ikke kan se jer.
Det er fint at holde fast i at han som udgangspunkt skal falde i søvn i sin egen seng, så han lærer at sove der og så han forbinder sin seng med der hvor han sover. Men det er ikke nogen god idé at gøre putningen til en kamp og kæmpe om, at far skal kunne putte, hvis mor tydeligvis er bedre til det og den han lige nu har brug for. Det er alfa omega, at det at falde i søvn og overgive sig til natten forbindes med noget trygt og dejligt. Trygge børn sover godt.
Det betyder ikke at far ikke også på et tidspunkt kan begynde at putte, men I skal give det tid og det er her vigtigt at se putteritualet som noget bredere. For mig handler putning om mange ting, det begynder allerede der hvor jeres søn kommer i bad, bliver frotteret med håndklædet, måske bliver smurt ind i lidt creme, får ren ble og nattøj på osv. Og det er helt naturligt at far gør disse ting og at mor så først træder til der, hvor der evt. skal ammes eller gives lidt mælk af en kop og derefter puttes i seng. Netop ved at far gør alle de ting som naturligt også er en del af putteritualet, så vil han naturligt også bedre kunne tage over, når så putningen finder sted og på sigt derfor kunne deltage mere aktivt i selve putningen.
Fars rolle er således stadig at være en stor del af putteritualet, men lige der hvor jeres dreng skal overgive sig til søvnen, her er mor lige nu den bedste og det er helt okay. Det er normalt for alderen og jo mere far deltager i putteritualet, jo lettere vil han også kunne overtage putningen senere hen :)
Den morglæde du oplever lige nu er altså helt normalt for hans alder og udvikling og det er rigtig vigtigt, at du giver ham den nærhed og opmærksomhed han har brug for. Hvis du ignorerer ham eller skubber ham fra dig "nu må du lige vente lidt" eller insisterer på at andre kan ligeså godt som dig, så vil han naturligt klynge sig ekstra til dig ...
Det vil være en rigtig god idé at lege gemmeleg med ham, for at give ham en bevidsthed om at du er der, selvom han ikke kan se dig. I kan lege gemmeleg både du, far og søn, hvor I forældres skiftes til at gemme jer og den anden så samme med jeres dreng skal finde ud af, hvor I er. Den der gemmer sig kan evt. sige små lyde, som man så lytter efter, netop for at give ham bevidstheden om at den anden er der.
På samme måde er det vigtigt at du taler til ham, når du går ind i et tilstødende lokale, på toilet osv. så han kan høre at du er der, at du ikke er forsvundet. At lege gemmeleg, hvor en anden voksen bevidst støtter ham imens den anden er væk, vil hjælpe ham i disse situationer :)
At der er en sammenhæng mellem dårlig søvn og gæster, ture i byen osv. er helt normalt. Disse dage, hvor I har lavet flere ting, vil der naturligt være flere indtryk at bearbejde når han skal sove og under søvn. Det vil være sværere at over give sig til søvnen, at slippe dagen og det vil være svært at sove roligt og sammenhængende.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske