Brev:
Utrøstelig om natten - 14 mdr.
10. november 2011
Alder:
14 mdr.
Utrøstelig om natten - 14 mdr.
Hej Helen.
Du har tidligere hjulpet os og det håber jeg du kan gøre igen.
Min dreng på snart 14 mdr. bekymrer os lidt. Han har altid været dårlig til at sove og har endnu ikke sovet en hel nat uden at skulle op eller hjælpes til at sove videre. Men for ca to uger siden havde han tre nætter, hvor han var helt utrøstelig og skreg det meste af natten. Jeg gik rundt med ham, men han skubbede mig væk og gjorde tegn til at ville væk.
Indtil da sov han i min seng. Jeg ammede ham og han faldt i søvn tæt ved mig, dog ikke ved brystet. Efter de tre nætter prøvede jeg at begynde at putte ham i hans egen seng og stoppede med at amme ham. Det gik faktisk også fint med at han brokkede sig, jeg tog ham lidt op og lagde ham ned igen når han var blevet trøstet.
Sådan forsøger jeg også at gøre om natten, men når jeg så synes at han er røget op og ned for mange gange, har jeg taget ham over i min seng.
Men i nat oplevede jeg noget der lignede de nætter hvor han var helt utrøstelig og der er ingenting der kan få ham til at falde til ro. Han skubber mig væk og gør tegn til at ville ud af værelset. Jeg er helt angst for at han skal have sådan en periode igen for det påvirker os alle og vi kan ikke lade være med at spekuler på om der er noget galt, om han har ondt eller om der er andre ting der gør at han ikke kan finde ro. Det skal lige nævnes at jeg i den første periode fik ham tilset af både vagtlæge og egen læge men de kunne ikke finde noget på hverken øre, lunger eller hals. Vi prøvede i den periode også at give ham panopli, men det lod ikke til at virke overhovedet.
Da han første gang havde de nævnte utrøstelige nætter havde hans far puttet ham og havde ham også alene hele natten. Han har altid været meget morsyg og vi forsøgte derfor at få far mere på banen, så vores dreng også kunne opdage at far også kan bruges. Men nu spekulerer vi på om det var det der gjorde, at han var helt panisk angst de følgende nætter?
Vi har også talt om at der er lidt et mønster i at han sover ekstra dårligt når vi har haft besøg eller overnatter ude. Kan de forandringer gøre at hans nattesøvn bliver så dårlig?
Vi vil rigtigt gerne have at far kunne komme mere ind i billedet så vi kunne hjælpes mere ad, men om aftenen når vi har spist er det kun mig der dur og han er fuldstændig utrøstelig, hvis hans far tager ham. Skal vi insistere på at han skal være hos hans far eller gør vi det så kun værre?
Han går i vuggestue og trives efterhånden fint dernede. Om dagen er han ved at gå over til at sove en enkelt gang og den lur svinger fra 50 min til to timer. Jeg putter ham ved 19 tiden og han vågner som regel lidt i 6.
Håber du kan give os nogle redskaber til komme videre.
Venlig hilsen
En mor