Svar: Hjælp til at bryde ond cirkel i spise- og søvnvaner
10. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære 'Bobby'
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Du har naturligvis ret i at det er vigtigt at komme igang med skemad, når tid er og at det kan være svært at introducere nye fødevarer, hvis man ikke udnytter de tidspunkter, hvor barnet naturligt er interesseret og gerne vil spise. Det betyder dog ikke at løbet er kørt, - hun kan sagtens lære at spise, men du skal have stor tålmodighed og introducere så varieret en kost som muligt.
Det er også sådan at din datter, med den alder hun har nu, ofte vil lukke munden for skeen og skubbe maden væk. Det er ikke fordi hun ikke kan lide maden, men fordi hun øver sin selvstændighed og gerne vil spise selv. Og så er hun også meget bevidst om, hvad det gør ved dig, når hun lukker munden, drejet hovedet og skubber til skeen...
Hele stemningen omkring bordet har stor betydning og det vil naturligt påvirke hende og hendes appetit, hendes lyst til at spise, hvordan stemningen er i hjemmet. Du fortæller her at du og din kæreste har det svært og selvom du prøver at skjule det for hende, så mærker hun det og mange børn vil faktisk reagere med ikke at ville spise, hvis forældrene har det dårligt sammen. Netop fordi stemningen er trykket, det er ikke rart at være ved bordet ...
Hendes rytme for dagen spiller også ind og også hendes indtag af mælk. Hun bør med den alder hun har nu ikke længere få flaske om dagen. Hun har brug for to flasker dagligt og de ligger hensigtsmæssigt aften og sen aften - det giver bedre mulighed for søvn om natten, det sikrer hendes behov for mme og sikre samtidig plads i maven til mere rigtig mad om dagen.
Hun skal også lære at sove uden at få flasken i munden og dette lærer du hende bedst om dagen og så overføres de rutiner til aften og nat stille og roligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop. Det kan være mme eller lidt sødmælk.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at spise selv. Må også gere få lidt frugtmos med en ske, som du giver hende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk først og sover her en kort lur, sover måske kun 45 minutter og det er helt okay :)
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, hårdkogt æg, rejer osv. som hun selv kan sidde med i hænderne, øve sig i at spise med pincetgreb. Og du kan så følge efter med lidt grøntsagsmos på en ske - hjemmelavet eller giv hende også en middagsret fra glas. Det er helt okay, det vigtigste er lige nu at hun spiser :) Vand af kop.
Tilbydes lidt mælk (mme eller sødmælk) af en kop og tilbydes også en banan og puttes herefter til middagslur ca kl 13-13.30.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, lidt frugtmos eller lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - udgangspunktet er den mad I spiser. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), lasagne, gryderetter, risretter af forskellige slags. Der skal være mad i stykker som hun selv kan spise og også lidt mos. Frikadeller kan hun f.eks. spise lidt selv og kartofler moset med sovs, kan du så give hende. Vand eller mælk (mme eller sødmælk) af en kop.
Kommer i bad, får ren ble, nattøj osv. og tilbydes herefter en godnatgrød - det kan være en flerkornsgrød, en mysligrød, en havregrød.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at du tilbyder din datter mange små måltider dagen igennem og at du sørger for at hun både får mad hun selv kan spise og mad som du giver hende, netop for at sikre hende mad nok. Det er godt, hvis du kan få hende til at drikke 2 flasker mme i alt ca 400 ml, så dækkes hendes jernbehov den vej igennem, men derudover bør hun ikke få mere flaske.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at planen vil hjælpe dig videre på vej. Vær opmærksom på at jeg holder foredrag om børn og mad i morgen aften i københavn - Politiken Plus :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske