Brev:
Hjælp til at bryde ond cirkel i spise- og søvnvaner
10. november 2011
Alder:
10 mdr.
Hjælp til at bryde ond cirkel i spise- og søvnvaner
Hej Helen
Jeg føler mig meget alene og rådvild i forhold til, hvordan jeg kommer ud af det, der synes som en ond cirkel i forhold til mad til min kære datter og dermed også søvn til hende og mig. For at give dig mulighed for at svare på bedste vis tillader jeg mig at beskrive vores situation ret udførligt.
Min datter er 10 måneder gammel. Glad, munter og veltilpas. Men hun er altid vågnet meget om natten og for at afhjælpe det, er vi nu, ret sent, begyndt at forsøge os mere med rigtig mad, så hun måske har næring nok til ikke at vågne og vil have flaske om natten. (Jeg ammede, indtil hun var ni måneder).
Vi er ligesom kommet skævt og sent ind på det både sovevaner og spisevaner – mestendels på grund af manglende overskud til at gøre nyt og eventuelt sove mindre i de nætter, hvor vi skal ændre hendes vaner. Overskuddet mangler dels på grund af den manglende søvn og dels på grund af meget svære tider i min kærestes liv og dermed vores parforhold. Derfor har jeg været ret alene, og derfor har det også næsten kun været mig, der har haft ’nattevagt’. Så egentlig har jeg hele tiden været bevidst om, at nu var det tid til nyt, men bare ikke fået handlet på det i tilstrækkelig grad.
Da min datter var seks måneder fik jeg ikke rigtig foretaget overgangen med at ændre hendes lyst til mælk om natten (som beskrevet i din søvnbog). Nu mange måneder senere ved jeg ikke helt, hvordan jeg så griber sagen an. Hun får tilbudt typisk en flaske vælling og en flaske mælk, mens hun falder i søvn i mine arme til natten mellem 19 og 20. Det varierer meget, hvor meget af det, hun spiser og ikke nødvendigvis afhængigt af, hvor meget hun har spist i løbet af dagen. Hidtil har hun så sovet tungt indtil alt mellem klokken 23 og klokken 01, hvor hun så har fået mælk at sove videre på. Derefter forløber natten svingende, og hun vågner alt mellem en gang på en god nat til flere gange i løbet af natten. Det er aldrig nok at give hende sutten eller lægge en hånd på hende – hun vil altid op for at falde til ro igen og det ikke uden flaske og tidligere amning.
Nu synes det så at være blevet værre.
For at komme væk fra natteroderiet er vi nu endelig begyndt at servere mere almindelig mad, og det vi andre spiser. På min sundhedsplejerskes anvisning forsøger vi os med forskellige ting i kombination med den grød, min datter kender. Det har indtil videre resulteret i, at hun stort set ikke har lyst til at spise noget som helst, og vel derfor også er sulten og slubrer mælk i sig i løbet af natten, hvilket sandsynligvis også tager hendes appetit om dagen. Men hun kan ikke sove videre uden nattemælk og altså således en spiral uden ende.
Hun viser nogle gange lidt interesse for æggestykker, leverpostej, laks og gider gumle på at stykke kød. Hun elsker clementiner og æble. Kun meget sjældent må jeg hjælpe hende, så der kommer lidt mere ned. Den grød hun plejede at få, gider hun næsten slet ikke have og da i hvert fald ikke, hvis der er det mindste ukendte i konsistensen. Hun viser størst interesse til aftenmåltidet, men stadig spiser hun forsvindende lidt også i forhold til den mængde grød, hun plejede at spise. Vi gør meget ud af at spise sammen med hende, gøre det til en hyggelig stund og bare lade hende lege og svine alt det, hun gider. Men det er ikke længe, hun har lyst at sidde ved bordet.
For at hun ikke kun sover en halv time per lur i løbet af dagen og i det hele taget som putteritual, får hun en flaske at sove på om formiddagen og eftermiddagen. Igen en appetitrøver. Jeg forsøger at blande vand eller kamillete i mælken, så den ikke mætter alt for meget. Omvendt skal der være nok til at hun falder til ro og ikke vågner for hurtigt igen – både for hendes og for min skyld.
På den måde synes det at køre lidt i ring, og jeg mangler virkelig råd og opbakning til at få cirklen brudt og samtidig kræfter til at overskue projektet. Det bekymrer mig også, om vi har mistet en åbning ved at komme så sent i gang med at vænne hende til rigtig mad, og derfor enten risikerer, at hun bliver kræsen, og vi har gjort det mere besværligt for os selv. Og for alt i verden ønsker jeg ikke at presse hende og måske dermed gøre spiseproblemet større. Omvendt vil jeg også gerne tilbyde hende mad, hvis hun nu er sulten.
Eller kan det være en måde hun reagerer på noget andet – fx at det kan være svært for mig helt at få dårlig stemning i forbindelse med min kæreste til at forlade min krop, selv om jeg virkelig gør mig umage for at trække vejret godt og roligt.
Hun lader i øvrigt ikke til at tabe sig synderligt, og der kommer også afføring. Hun er generelt ufatteligt glad og upjevset og for tiden alderssvarende morsyg.
Min barsel slutter om tre uger, og dermed er der også akut brug for ændringer.
En mindre roman af et spørgsmål – længden på det er måske direkte proportionelt med at presset har tårnet sig lidt op.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Bedste hilsner og på forhånd tak for hjælpen
’Bobby’