Svar: Sover maks. 30 min. i mine arme
9. november 2011
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeres datter er stadig så lille, at hun naturligt nogle dage vil sove mere end andre dage, men I kan med den alder hun har nu, godt begynde at indføre lidt faste rutiner omkring det med søvn.
Det er f.eks. en god idé at I nu forsøger at have et fast putteritual, det vil sige en fast måde I putter hende på, når hun skal sove. Det er her en rigtig god idé at arbejde på at hun altid får mælk inden hun skal sove, så det at få mælk indgår som en fast del af ritualet.
Måske har hun brug for at din mælkemængde lige nu sættes lidt op, det er helt naturligt fordi hun nu er større og har brug for mere mad. Derfor kan du godt forsøge at amme hende af to omgange inden hun puttes, i håb om at hun så sover en længere lur og samtidig også får øget din mælkeproduktion lidt.
Jeg vil foreslå dig at du lægger en skiftning ind mellem amningerne, sådan at du, når du putter hende, starter med at amme hende fra det ene bryst. Herefter skal hun skiftes, så hun vågner lidt op til dåd igen og så skal hun ammes igen. Evt. fra samme bryst i ny ammestilling eller også lægges til modsatte bryst - og først herefter skal hun så sove.
Det vil være meget fint, hvis du bruger voksiposen både i barnevognen og inde, så den forbindes med at skulle sove og det vil være en rigtig god idé at du putter hende i posen inden for og så bærer hende ned i barnevognen og lærer hende atter at sove i den. Det vil være rigtig godt at du arbejder på at hun stadig sover en lidt længere lur midt på dagen. Det er, som du selv er inde på, godt hvis én lur dagligt er på mere end 1½ time og at hun ikke powernapper hele natten igennem.
Det lyder som om at I skal begynde at arbejde på en mere fast rytme i løbet af dagen, det betyder en rytme hvor jeres datter sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det er således den midterste lur du skal arbejde på skal være en lidt længere lur.
At forsøge at starte dagen ved at stå op på nogenlunde samme tid hver dag, vil naturligt på sigt hjælpe hende til at få en rytme dagen igennem, stadig er hun som sagt så lille at hun stadig må regulere meget selv og hendes søvn og antallet af lure og lurenes varighed, vil stadig kunne variere og det skal der være plads til - men en fast stå op tid, er et godt udgangspunkt, ligesom en fast puttetid til natten også er godt.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om, hvornår du skal putte din datter:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Din datter har et naturligt stort behov for at være dig nær, mærke dig, få fysisk kontakt, hun har et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Men hun skal naturligvis lære at sove for sig selv, lære at sove i sin lift og i sin barnevogn og på sigt i sin seng :)
Som sagt skal hun ammes og gerne af to omgange, og det vil derudover være godt at indføre en sut, som det også lyder som om at hun bruger, sæt her sutten sammen med en klud.. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og så erstattes brystet med sutten og kluden, når hun skal puttes. Det kan være en god idé at du skifter hende, svøber hende i et klæde eller putter hende i voksiposen og derefter ammer hende igen, inden hun så flyttes ned i seng eller barnevogn. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift eller seng mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut og klud. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i liften eller voksiposen, så sving den stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :) Puttes hun i barnevognen, så tril den ...
Hvis du fornemmer at hun efter kort tids søvn atter vågner lidt op, så være parat, læg hænderne på hende, brug de samme kærtegn, samme sutteklud ved ansigtet osv. og se om det så kan lykkes dig at holde hende sovende. Det kan også være en bøvs der irriterer, og kan hun ikke komme af med den imens hun ligger ned, så tag hende op, lad hende bøvse, giv hende evt lidt mælk igen og put hende så, så hun på den måde hjælpes til at sove lidt længere lur.
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske