Svar: Aftensmad - 16 mdr.
8. november 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Louise
Det er vigtigt at det ikke kun er om aftenen, at jeres datter tilbydes grøntsager, kød og fisk, som du gerne vil have hende til at spise. Det er vigtigt at hun også får dette til frokost og at hun både får det koldt og varmt. Nogle børn vil f.eks. ikke spise den varme frikadelle (kød eller fiskedelle) om aftenen, men når de får den som gnavedelle til frokost, så glider den ned ..
Grøntsager kan give kogte og varme, men kan også ofte gives kogte og kolde og nogle grøntsager kan også gives som råkost. Du må godt med den alder din datter har nu forsøge at tilbyde hende en lille smule råkost, det kunne være helt fint revet gulerod, fint revet spidskål, fint revet æble og så lidt appelsinsaft dryppet hen over. Det kan hun f.eks. få om eftermiddagen, som et sundt mellemmåltid der og hvis hun har fået lidt grøntsager eftermiddag, så behøver du ikke fokusere så meget på, hvad der glider ned af grøntsager til aftensmaden, så er det okay, hvis hun der hellere vil spise pasta ...
Medtænk også grøntsager i de hjemmebagteboller som hun er glad for at spise. Du kan komme mange slags grøntsager i boller - gulerod, kartofler, spinat, græskar osv. kan bages ind i boller og brød og på den måde kan du sikre hende lidt ekstra variation.
Protein kan hun også få via fisk - og hun må gerne få rejer, hvis hun synes det er sjovt at spise. Hun må også gerne få forskelligt fiskepålæg som tunmousse, laksepostej, sildepostej, torskerogn, makrel osv. Hun kan også spise fiskefilet og må gerne få lidt remoulade til .. :)
Protein får hun også via f.eks. æg og du må gerne give hende æg et par gange om ugen. Også fuldkorn er godt, - bag med grove meltyper og giv hende stadig også grød af forskellig slags. Og så får hun også protein via mælkeprodukter - f.eks. tykmælk eller du kan give hende ymer, med den alder hun har nu.
Det er fint at afslutte dagen med en godnatgrød, banan eller lignende, men prøv at adskille det fra aftensmaden, så hun ikke får det som erstatning for ikke at spise den varme mad. Hun kan f.eks. få aftensmad kl 18, komme i bad, få nattøj på osv. og så få godnatgrøden og derefter blive puttet i seng :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske