Svar: Mad og amning - får han mælk nok fra mig?
8. november 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt vil din drengs behov for mælk blive dækket, hvis du ammer ham 4 gange i døgnet, når han er 7 måneder gammel og i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 3 amninger dagligt. Derudover bør han få mælk i sin grød og mos, så maden energiberiges ekstra.
Det anbefales at energiberige den hjemmelavede mad ekstra til barnet er et år, dette gøres ved at tilsætte mælk og en tsk fedtstof til hver portion. Du kan bruge udmalket modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk i maden. Hvis du laver f.eks. en havregrød til din dreng, så vil det være fint at bruge udmalket modermælk eller modermælkserstatning, fordi det kun er til ham. Men hvis du laver kartoffelmos med millionbøf, så vil det være rigtig godt at bruge sødmælk, fordi I så alle kan spise det samme :)
Du må stole på at din dreng får sit behov fint dækket, når du tilbyder ham brystet. Det er helt okay at han nogle gange næsten når at falde i søvn og derfor ikke spiser fra begge brystet - det er fint :) Han har en fin evne til at regulere sit behov og vil die kortvarigt nogle gange, fordi han er mere tørstig end sulten og vil die længere tid andre gange, fordi han så har brug for et mere mættende mælkemåltid :)
Der er næring nok i din mælk. Næringsindholdet ændrer sig hele tiden og tilpasser sig barnets alder og det betyder at næringsindholdet var anderledes da han blev født og nu hvor han snart er 8 måneder - men netop dette er så fantastisk ved modermælk, at det tilpasser sig barnets alder og behov. Så han får, hvad han skal have hos dig.
Mælk er en vigtigt kilde til især kalk for små børn og hvis børn ikke tilbydes mælk skal de have et dagligt tilskud af kalk/calcium. Netop calcium / kalk fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Så har man et barn med mælkeallergi og som ikke tåler nogen form for komælk, så kan man faktisk bibeholde amning 3-4 gange dagligt indtil barnet er ca 12 måneder gammel og det vil være okay at fjerne mælken fra kosten, fordi barnet bliver dækket ind via mælken fra sin mor.
Håber ovenstående hjælper videre og giver svar på dine spørgsmål :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske