Svar: Sover for lidt om dagen
6. november 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er godt du skriver tilbage og jeg beklager at jeg har misforstået dit tidligere brev. Jeg fik fornemmelsen af at det var hendes tidlige morgenvækning kl 05, som I følte var en udfordring, men jeg kan forstå nu, at det er problemer med at sove længere lur i vuggestuen .. :)
Som jeg forstår dit brev idag, så har jeres datter et fint søvnmønster hjemme og har en god rutine med en lur på et par timer midt på dagen, men når hun er i vuggestue, så sker der så meget omkring hende, at hun både har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen og også har det svært med at sove længere tid og sove godt.
Hjemme puttes hun indendøre, hun er vant til at sove i sin seng og har en puttebamse og tæppe og dyner. I har givet hendes samme med i vuggestuen og det er rigtig godt - den store forskel består nok i at hun ikke har sin seng og netop forbinder sengen med et trygt og godt sted, forbinder sengen med stedet, hvor hun sover. I vuggestuen puttes hun i barnevogn og det er uvant for hende at sove der.
Spørgsmålet er om ikke hun kan puttes indendøre i vuggestuen? Har de ikke en seng hun kan sove i indendøre eller sover børnene alle sammen ude? Det lyder som om at vuggestuen meget gerne vil arbejde på og støtte hende i at sove en længere lur og jeg tænker umiddelbart at løsningen kan være at putte hende inden døre. Måske kan hun også sove i en rejseseng eller på en stor madras på gulvet ...
Alternativet er jo at I arbejder på at lære hende at sove i sin barnevogn og gøre hende tryg ved dette. Du kan her køre ture med hende, hvor hun starter med at sidde op, se på verden, oplever osv. så hun er helt tryg ved at være i sin vogn og hvor du så naturligt lægger hende ned og putter hende, når hun er træt og viser behov for dette. Så det stille og roligt bliver helt naturligt for hende at sove i vognen. Hun kan evt. have sin egen vogn med i vuggestuen og blive puttet i den, det kan også være at hun fint vil acceptere på sigt at blive puttet i vuggestuens vogne eller krybber.
At hun sover mindre end hun har behov for lige nu, kan du ikke gøre så meget andet ved, end at hjælpe hende med stadig at sove en længere lur, når hun er hjemme og pædagogerne i vuggestuen, må så prøve at støtte hende i en længere lur, når hun er der - også selvom det er svært :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske