Svar: Spisesituation - 3 mdr.
6. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
At jeres dreng pludselig spiser mindre, hænger sandsynligvis sammen med den alder han lige nu går igennem. Netop i 3-4 måneders alderen, vil mange børn begynde at spise mindre og spise mere hyppigt. Man ser det både hos børn der ammes og børn der får flaske.
Når barnet spiser, bliver det let forstyrret - han oplever mere og mere af verden og er meget bevidst om hvad der sker omkring ham og det betyder at han spiser, slipper, kikker sig omkring, tager fat og spiser igen og stopper så fordi far eller en anden kommer ind i stuen og det er mere spændende end at spise. Det er altså sandsynligvis hans øgede opmærksomhed på verden, som lige nu gør at han spiser mindre af gangen, at han ligesom lader sig nøjes med ...
Det er vigtigt at han ikke begynder at "slatspise" hele dagen igennem, men at I holder fast i at han stadig skal have et hovedmåltid og dette gerne inden han skal sove. Fordi det også er med til at sikre ham en længere lur og sikre at han ikke også begynder at "slatsove" hele dagen igennem.
Men han må godt få lidt mælk at drikke, når han vågner, hvis han er tørstig og så derefter blive leget med, pludret med, tumlet lidt osv. og inden han så skal sove, så tilbydes han flasken igen, spiser godt og hvorefter han så sover.
I skal naturligvis også være opmærksomme på at hans mave fungerer, hvis børn har forstoppelse vil det naturligt også påvirke deres indtag af mælk og gøre at de pludselig ikke drikker så meget, ikke indtager det de egentlig har behov for :)
Skemad bør I vente med til han er mindst fire måneder gammel. Introduktionen af skemad bør ligge mellem 4 og 6 måneder og altså tidligst fire måneder :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske