Svar: Søvn og amning - 3 mdr.
5. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så oplever man ofte, at barnet ændrer søvnmønster. Børn er i denne alder meget mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.
Det er sådan at hyppigheden af amning øger mælkemængden, så det giver mere mælk, hvis du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time - bare så du medtænker det ... Det betyder også at det nogle gange kan være en god idé at amme fra begge bryster mellem hver lur, fordi du så får stimuleret brysterne lidt ekstra og får produceret lidt ekstra mælk.
En anden mulighed er naturligvis at supplere med flaske - det ved jeg ikke om du har overvejet. Der kan være både fordele og ulemper ved dette...
En fordel kan være at du ved præcist, hvor meget din datter får og således kan finde roen ved, at hun ikke kan være sulten, hvis hun vågner og virker ked af det. en anden fordel er at mme ofte mætter mere end modermælk, hvorfor mange oplever at barnet sover længere på en flaske mme. Det kan også have den fordel, at flasken kan gives i f.eks. barnevognen, så din datter ikke oplever et skift mellem favn og putning, men så hun får lov til at falde i søvn, der hvor hun spiser. Og så er der også den fordel at far kan tage over, så du får frigivet ekstra tid til dig selv ...
Det har så den ulempe, at jo mere flaske hun får, jo større risiko er der for at hun afviser brystet. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end af et bryst og nogle børn vælger derfor flasken. Samtidig vil det at man supplere med flaske, gøre at brystet ikke stimuleres og mælkemængden nedsættes og det igen kan så gøre, at barnet ikke vil die ved bryster, fordi mælken løber langsommere og der ikke er helt nok af den ...
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og hvor middagsluren er dagens længste lur. Det betyder at de dage, hvor du har mulighed for det, vil det være fint at du lægger dig med hende og andre dage, vil det være rigtig godt, hvis du kunne putte hende i barnevognen og trille hende en lang tur, så hun på den måde lærer at blive holdt sovende til middag.
Nogle børn har en stor mororefleks som går igang og det lyder til at være tilfældet hos jer. Det kan her hjælpe at svøbe i dynen, men du kunne også overveje om det ville hjælpe hende at blive puttet i en sovepose. Det kunne være en voksipose, duniduo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange kvaliteter og priser :)
Det at blive puttet i en pose, vil hjælpe hende til at holde sammen på sig selv rent fysisk og samtidig vil hun kunne ligge i posen både i barnevognen og i sin seng og posen vil på den måde være tryghedsgivende og genkendelig for hende. Den kan være det hun forbinder med at sove.
Det er vigtigt at du er opmærksom på at hun ikke længere er et spædbarn, men er en aktiv lille pige og at hun skal stimuleres rigtig meget både motorisk og mentalt når hun er vågen. Du skal prøve at se hendes døgn opdelt meget i aktive og vågne perioder og så perioder, hvor det er tid til at koble fra og hun skal sove. I de vågne perioder skal hun aktiveres så hun er parat til at skulle sove, når hun puttes.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften: Ammes, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes
Og hun kan som sagt suppleres med en flaske, hvis du skønner det kunne være en hjælp for jer - en flaske vil så med fordel kunne gives inden hun skal puttes til lur. Evt. amme først og så give lidt flaske efterfølgende, så din mælkeproduktion stadig stimuleres ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske