Svar: Madvaner - 23 mdr.
4. november 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Malse
Det vigtigste er at din dreng spiser og at det at spise forbindes med noget dejligt, hyggeligt og rart. Du får han ikke til at spise, hvis han ikke synes det er hyggeligt, når I sidder ved bordet.
Og hvordan gør man det så hyggeligt? Jo det er vigtigt at du viser din dreng at mad er noget I sætter pris på, det er noget som betyder meget for jer. Og han kan godt med den alder han har, være med i køkkenet nu. Han kan være med til at dække bord, han kan være med til at komme udskårne grøntsager i skåle og bære dem hen på bordet. Han kan sidde i sin stol og følge med i hvad du laver eller sidde på køkkenbordet, imens du står ved siden af. Og får han lyst til til at smage undervejs, så må han gerne det. Hvis du selv spiser lidt af råvarerne og smager imens du laver maden, så vi han stille og roligt også gerne prøve at smage.
Det er vigtigt at være med i processen, at dufte maden sætter gang i mundvandet og giver rumlen i maven - det giver lyst til at spise. At se maden blive til er vigtigt, så man ved, hvad det er man spiser.
Det er vigtigt at du sikrer ham gode og sunde fødevarer. Han bør ikke få sukkerholdige mellemmåltider, for så tager de appetitten og lysten til mere rigtig mad væk. Du bør kun give ham vand eller mælk at drikke, ikke saft eller sodavand og det er vigtigt at du ikke lokker med slik og søde sager som belønning for sund mad. Det går f.eks. ikke at sige "hvis du spiser din kartoffel, så får du en is" - det sætter maden i klasser og fortæller ham at is er mere lækkert en kartofler og derfor bedre at spise og sådan skal det ikke være.
Du skal tilbyde ham variation, så der til hver måltid er forskellige fødevarer at vælge imellem. Sammen med sit rugbrød skal han have gnave grønt og også gerne en frikadelle (kød eller fiskedelle), kyllingelår, rejer, muslinger, 1/2 hårdkogt æg osv. Så der er valgmuligheder på tallerkenen. Brug gerne rester fra aftensmaden til frokost, så han får både varm og kold mad - og find roen ved at det han måske ikke spiste om aftenen, det glider fint ned til frokost :(
Hold fokus på at lidt og tit er bedre end få og store måltider :)
Han må meget gerne få en godnatgrød inden han går i seng, så han ikke er sulten, når han skal sove. Det er dog vigtigt at godnatgrøden serveres adskilt fra aftensmaden. Det vil sige, at hvis I spiser kl 18, så kan han derefter komme i bad, få ren ble, nattøj osv. på og så kan han få en portion grød inden han så skal sove. En banan kan også gøre det. Det er helt okay.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mysligrød, måske bare havregryn med letmælk og lidt sukker. Letmælk af kop.
Formiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsager, ris, pasta, kød, fisk, æg - jo mere variation jo bedre er det. Kan få både kold og varm frokost. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt eller gerne en råkost, f.eks. revne gulerødder og spidskål med æble, lidt rosiner og måske lidt appelsinsaft dryppet på, vand af kop.
Aftensmad: Børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller, lasagne - hvad I nu kan finde på af mad. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød eller en banan, som del af putteritualet.
I må gerne med den alder jeres dreng har, have regler om, at når man spiser så sidder man ved bordet. Det betyder at han ikke skal have mad i hånden imens han går rundt, imens han leger, sidder på gulvet. Når vi spiser, så er det ved middagsbordet.
I kan ikke forlange at han skal blive siddende og spise til alle er færdige, men I kan godt forlange at han sidder på sin stol imens han selv spiser sin mad og når han så er færdig, så må han gerne gå fra bordet. Det betyder også, at hvis han kommer tilbage, før I er færdige med at spise og gerne vil have mere, så må han gerne det, så skal han bare lige sætte sig på sin stol. Det er en regel der gælder generelt - hvis han kommer og beder om mad eller beder om noget at drikke, så siger du "det må du gerne få, hvis du lige sætter dig på stolen, så får du det :)".
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre - og ja, jeg holder foredrag i Politiken Plus på onsdag den 15. november, netop om børn og mad, ærgerligt at du ikke kan komme :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske