Svar: Søvnvaner - 23 mdr.
4. november 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Malse
Der kan være flere grunde til at jeres dreng er begyndt at vågne. En forklaring kunne være drømme og at han lige nu drømmer ekstra meget. Nogle børn får mareridt-lignende drømme i jeres drengs alder - han drømmer ikke om monstre og uhyrer, men mere konkrete drømme, ofte vil han f.eks. drømme om adskillelse og angsten for at blive væk fra jer.
Og det kunne lyde som om at det var tilfældet, netop fordi han også søger jer ekstra meget og sover fint, når bare I ligger sammen ...
Jeg synes et eller andet sted at han skal have lov til at have den tryghed, at han kan komme ind til jer i løbet af natten, når og hvis han vågner. Men der er naturligvis forskel på om det er kl 22 eller kl 05 han vågner og søger jer.
Det er som udgangspunkt godt og vigtigt at holde fast i at han skal sove i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet hvor han sover. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan få ham til at sove videre i egen seng, når han vågner. Men kan han ikke dette, så må han ind til jer.
En løsning kunne her være en madras på gulvet, så han får lov til at komme ind til jer, men så han ligger på madrassen og stadig for sig selv - så sover du også bedre. En anden løsning er at du flytter ham tilbage i egen seng igen, når du føler at pladsen er ved at være lidt for trang. Det at han begynder at falde i søvn i egen seng og også vågner i sin egen seng om morgenen, kan godt have betydning for at han begynder at kunne sove hele natten i egen seng.
Du skal naturligvis også være sikker på at han ikke vågner, fordi han har ondt. Det kunne være problemer med ørerne, som påvirker ham. Nogle børn vil også begynde at vågne, fordi de er bange for mørke og måske har han brug for en natlampe, så han kan orientere sig når og hvis han vågner.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske