Svar: Svært at trappe amning ned
3. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Henriette
Det vil ofte være passende med fire amninger i døgnet når barnet er 7 måneder gammel og de fire amninger vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således amningerne midt nat, om formiddagen og om eftermiddagen der fjernes først.
Om dagen erstattes af lidt større mellemmåltider og vand af en kop og det er netop en god idé at starte med at fjerne formiddagsamningen først og der forsøge at lære din dreng at sove uden brystet. Det er lettere at lære ham dette om dagen, hvor du selv har mere overskud og så stille og roligt føre rutinerne fra dagen hen til aften og nat.
Amningen om eftermiddagen må du gerne bibeholde lidt - mere fordi han så sikres lidt ekstra mælk som gør, at han bedre kan undvære amningen midt nat. Det er altså bedre at han ammes en ekstra gang om eftermiddagen, end om natten - I har begge brug for sammenhængende søvn.
Natamningen skal trappes ud og i første omgang handler det om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op. Når han så vågner og søger brystet kl 03 så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu ca 12.30
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop. Amning kan bibeholdes her en overgang, men stille og roligt forsvinder den og erstattes af grødmåltidet i stedet.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Suppleres med kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter så lære at undvære brystet indtil næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove fra midnat til tidlig morgen, uden at få mælk :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og så vil jeg også anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner måned for måned og masser af opskrifter på mad, som hele familien kan spise :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske