Svar: Min datter er begyndt at gøre to dumme ting
3. november 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer. At din datter søger brystet ekstra meget, kan godt hænge sammen med afhængighed og at hun nu har lært, at når hun skal sove, så skal hun have brystet i munden. Derudover kan det også handle om, at hun måske prøver at sætte mælkeproduktion lidt op.
Det er ofte sådan, at børn i din datters alder begynder at have brug for lidt ekstra mælk og netop ved at die hyppigt og gerne, så øges mælkemængde. Det vil derfor være en rigtig god idé at du prøver at amme hende af to omgang og jeg vil anbefale dig, at du prøver at lægge en skiftning ind mellem amningerne.
Det vil sige, at du skal starte med at amme hende fra det ene bryst, lade hende spise godt fra denne side og herefter så skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen. Her efter skal du så amme igen - enten fra samme bryst, så du er sikker på at hun kommer helt i bund der og får den mættende mælk, eller gerne fra modsatte bryst, så hun får stimuleret denne side lidt ekstra. Og herefter skal du så putte hende.
På den måde kan du få stimuleret til ekstra mælk og du kan samtidig lære hende at sove uden at behøve brystet i munden. Det minder lidt om det du allerede gør, hvor du ammer, putter hende, hun vågner, reagerer og du lægger hende til igen. Du ammer altså stadig af to omgang, så hun får mælk nok og din mælkemængde stimuleres, men du gør det før hun skal puttes, så hun ikke ammes, puttes, tages op, ammes, puttes. I stedet skal hun ammes, skiftes, ammes og puttes og så sove videre der.
Du kan naturligvis godt forsøge om hun vil tage imod en sut, og prøve at lære hende at tage dette - det vil være godt at du forsøger nu, bliver hun meget ældre, kan det være svært.
Du kan naturligvis også overveje om det er tid til lidt skemad og hvis du begynder med dette, vil det være rigtig godt at gøre det til frokost, i løbet af dagen og ikke at starte om aftenen. Men i første omgang vil det være godt, at se om du ved at amme af to omgang - gerne fra begge bryster mellem hver lur, kan få øget mælkemængden lidt og få hende til at sove lidt bedre :)
Når du putter hende efter sidste amning, så se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt med et klæde og giv hende evt. en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril den stille og roligt frem og tilbage. På den måde kan hun lære at sove, uden at have brystet i munden.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske