Svar: Rytme og søvn - 2 mdr.
3. november 2011
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover mere end andre børn og det lyder ikke som om at din dreng sover for meget, so du beskriver ham lige nu :)
Det du skal være opmærksom på er, at han indtager mælk nok. Han har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet og du skal sikre dig at han ikke sover så meget, at han springer et måltid over og får svært ved at holde sit indtag og dermed ikke spiser nok og ikke tager nok på.
Du skal også være opmærksom på, hvordan han er, når han er vågen. Han skal virke glad, aktiv, have lyst til at pludre, han skal begynde at putte fingre og hænder i munden, bruge sig selv mere motorisk, ligge fint på maven, løfte hovedet højt osv. Han må ikke virke sløv, apatisk og træt, når han er vågen - du skal kunne skelne tydelig mellem hans vågne, aktive perioder og så det at han er træt og sover.
Hvis han er vågen, aktiv, spiser godt og virker til at trives og være godt igang med sin udvikling, så må du tro på at han sover, når han er træt og vågner, når han ikke har brug for at sove mere :)
Gennemsnitligt sover børn i din drengs alder mellem 15-16 timer i døgnet - men det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre, og det er helt okay, det er helt normalt. De fleste børn vil sove 3 gange i løbet af dagen og vil i dagtimerne samlet sove mellem 6-7 timer. Om natten vil de ofte sove mellem 8½ -9 timer, så de på den måde samlet når op på netop 15-16 timer i døgnet.
At an er ekstra urolig om eftermiddagen hænger naturligt sammen med at der er mere uro i huset, storesøster og far er hjemme og I er generelt mere aktive, der er flere praktiske ting der skal laves osv. Du skal være opmærksom på at jeres dreng stadig er så lille at han ikke er i stand til at lukke lyde ude. Han hører alt og det betyder at det kan være udmærket at lade ham sove i soveværelset, hvis I er i stuen, ligesom det kan være en rigtig god idé at slukke for radio, TV osv. og ikke "lade tingene køre" i baggrunden, hvis ingen rigtigt ser det eller hører det. Netop for at give ham lidt ekstra ro, så han ikke bliver overstimuleret :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske