Svar: Minifras, havrefras
3. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære R.
Tak for din fine beskrivelse af hvor glad din datter er for og hvor interesseret hun er i jeres mad - det er så fint og det er netop vigtigt at udnytte dette og give hende mad, der tager udgangspunkt i jeres mad ...
Det er altså ikke et spørgsmål om at du laver kartoffelmos med kylling og tomatsovs til hende og I andre spiser fiskefilet med ovnkartofler - hun kan sagtens spise fiskefilet med ovnkartofler og hun skal have samme mad som I andre. Du skal naturligvis sørge for at hun stadig får det i en konsistens, som hun kan kapere og det er helt rigtigt, at hun også stadig skal have grød og mos, for at blive mæt nok og også for at få mad, der er næringsrig nok. Men du kan f.eks. godt mose kartofler med lidt sovs og give hende dette med en ske eller gaffel og så give hende små stykker af fisk, indmaden af en frikadelle eller lignende, så hun også får lidt at tygge på - ligesom hun kan få et stykke kogt gulerod, blomkål, eller broccoli i hånden eller en kartoffelbåd at gumle på.
Hun skal også stadig helst have grød om morgenen, fordi det mætter hende mere og du kan energiberige det med mælk og fedtstof og det er vigtigt at hun får maden energiberiget, når hun ikke er ældre end hun her, netop for at vokse og trives og få sit næringsbehov godt nok dækket. Men en gang imellem, må hun naturligvis også gerne få lidt minifras og øve sig på at spise dette. Måske du kunne variere, så storebror også får grød en gang imellem - så de begge spiser det samme og på den måde bliver begge tilgodeset ... :)
Du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg og du bør også supplere med mos ved siden af de små brødhapsere - men hun må gerne få det, bare du sørger for at hun stadig får sine grøntsmos også. Det er altså et spørgsmål om at hun får begge dele og ikke et spørgsmål om at det er enten eller .. :)
I min nye bog "Helens bog om børn og mad" finder du forslag på forskellige opskrifter, og netop med udgangspunkt i, at I skal kunne spise det samme. Og i næste uge, den 15. november, holder jeg foredrag i Politiken plus om børn og mad :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske