Svar: Søvnmønster - 1 mdr.
2. november 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Hvor er det dejligt at høre, at amningen fungerer så godt hos jer - stort skulderklap til dig, efter de udfordringer I har haft! :)
Med hensyn til din datters søvn og hvornår hun er parat til at sove og hvornår hun signalere behov for leg og aktivitet, så kan det hjælpe dig at kende til hendes bevidsthedstilstande. Små børn har forskellig måde at vise tegn på træthed, behov for aktivitet, sult osv. og det er godt at kende til disse tegn (bevidsthedstilstande) fordi det fortæller lidt om, hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet (tegn på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne op fra en lur - det er lidt de samme signaler). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så får hun længere og mere sammenhængende søvn.
Når du om morgenen oplever at hun ligger og kikker, ikke sover - så lyder hun som værende i stille årvågenhed. Hun lyder til at have brug for og til at nyde at ligge og kikke, uden at gøre andet end at kikke ... :) Det er meget fint, det må hun gerne. Hereefter vil hun så måske gerne pludres med, er mere aktiv og vågen og har lyst til at I laver noget sammen og så bliver hun træt, har brug for mælk og er derefter parat til at sove.
Det gør ikke noget at hun nogle gange kun sover en kort lur om formiddagen, hvis hun generelt så vågner og er glad og tilfreds og virker til at trives med den korte lur. Over middag sover hun jo ofte en god lang lur og hun lyder til at trives.
Det vil være normalt at hun nogle gange kun er vågen i 1 time og så skal sove igen, andre gange kan hun godt være vågen i 2-2½ time, få mælk og så sove en længere lur. Når de har været vågne og ammes, vil de ofte næsten falde i søvn imens de ammes, så på den måde ligger amningen mellem vågen- og soveperiode ...
Jeg vil anbefale dig at du læser to af mine bøger: "Sådan får du dit barn til at sove" og "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske