Svar: Hun begyndt at vågne op tit om natten
2. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
De opvågninger din datter har kan skyldes flere ting - det kan handle om hendes rytme om dagen, altså hvornår hun sover og hvornår hun er aktiv. Det vil være rigtig godt, at hun om dagen nu kun sover to lure - fordi det har betydning for hendes nattesøvn.
Det kan også handle om hendes indtag af mad og mælk i løbet af dagen. De fleste børn vil have brug for 4 flasker eller amninger i 7 måneders alderen og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder er altså at sove fra midnat til næste morgen tidlig.
Selvom din datter har kunne sove igennem uden flaske sen aften tidligere, så er det ikke sikkert at hun kan det nu. Det handler om at hun stadig har et stort behov for væske og samtidig også indtager mere og mere skemad. For at få hele sit behov dækket, så kan det være nødvendigt med mælk på ydertidspunkterne - f.eks. sen aften, fordi maden om dagen fylder så meget, at der naturligt ikke er plads til begge dele i dagtimerne og en del af mælkebehovet = væskebehov skal derfor dækkes sen aften.
Så kan det også handle om alder og udvikling. Nogle børn har en periode, hvor de netop omkring 7 måneders alderen vågner og ligger og snakker om natten. De vågner, ligger og snakker, pludrer og hygger sig med det og øver deres stemme. Om natten er der ro og det er let at høre sig selv og det til stor underholdning for barnet, men naturligvis ikke for de voksne, der prøver at falde i sove ...
Nogle gange kan man ikke gøre så meget ved, så handler det om udvikling og en fase man skal igennem. Andre gange sker det, at barnet begynder at indhente den forsømte søvn i dagtimerne og derfor kommer ind i en rytme, hvor barnet sover forholdsvis meget om dagen og mindre og mindre om natten. Der bliver således vendt om på nat og dag og det er uhensigtsmæssigt for alle parter. Og så er vi tilbage til rytmen for dagen igen ...
Derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til et barn på 7 måneder:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad, suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at min plan for dagen og mine tanker hjælper lidt videre hos jer og giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer lige nu .. :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske