Svar: At være bange og omstilling
2. november 2011
Alder:
5 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af Elias :)
Det er rigtig godt at I er blevet henvist til PPR. Det lyder som en god idé at tale med en børnepsykolog. Jeg tænker at det kan give jer nogle redskaber til, hvordan I skal reagere og tackle situationerne, hvor Elias giver udtryk for at være bange. Det er jo en balance mellem at anerkende den angst og frygt han har og samtidig ikke påvirke til at han bliver yderligere urolig og nervøs.
Man skelner mellem forskellige angsttilstande hos børn og netop en børnepsykolog vil kunne hjælpe jer med at vurdere, om der er tale om en angsttilstand hos jeres dreng og i givet fald hvilken:
- Separationsangst, angsten for om du forsvinder "er du her også i morgen?", angsten for at være alene, angsten for at miste. Barnet kan blive dybt ulykkelig, hvis det er adskilt fra f.eks. sine forældre. Det kan have en overdreven bekymring for at der skal ske mor eller far noget eller det kan have en bekymring for at der skal ske barnet selv noget, som gør at det skal adskilles fra f.eks. mor og far.
Det er helt naturligt at børn i løbet af deres udvikling har separationsangst. Det hører med til en sund tilknytning at barnet også skal slippe sine forældre i perioder og at dette kan være svært. Der skal således være tale om vedvarende og overdrevne symptomer, for at man kan tale om en behandlingskrævende separationsangst.
- Generealiseret angst, "men mor, hvad nu hvis ...?". Her er der tale om en overdreven bekymring eller angst for kommende hændelser eller en overdreven bekymring for en tidligere adfærd. Sammen med denne angst, vil barnet også skulle have fysiske symptomer - ondt i maven, ondt i hovedet, barnet kan virke stresset. Nogle opfatter disse børn som "perfektionisktiske" - hvis alt ikke er perfekt, så bliver de angst.
Nogle børn vil sammen med deres "generaliserede angst" få undgåelsesadfærd. Symptomerne på generaliseret angst er tanker (bekymringer) og følelser (fysiske) mere end det er adfærd. Men barnet kan godt få undgåelsesadfærd sammen med den generaliserede angst - "jeg vil ikke derhen ..!" hvor barnet på grund af sin angst, forsøger at slippe for at tage i f.eks. børnehave eller i skole. Det handler sjældent om at der er problemer med institutionen, men mere om at den stress-følelse der opstår i barnet, når barnet skal skifte mellem at være hjemme og skulle af sted, er svær. Det er svært fordi barnet føler at det kræver en eller anden form for "præstation" at skulle skifte situation og da børn med generaliseret angst ofte gerne vil gøre alt så perfekt og korrekt som muligt, så bliver de angste for det der nu skal ske.
- Obsessiv Compulsive Disorder - OCD - tvangshandlinger og tvangstanker, er også en angsttilstand. Det rammer normalt ikke så små børn som jeres dreng, trods alt stadig er - men det er vigtigt at være opmærksomme. Tvangstanker kan f.eks. være ting barnet forestiller sig, ting som gør barnet bange og urolig og de tanker barnet har, vender tilbage igen og igen. Tvangshandlinger er når barnet er nødt til at gøre en bestemt handling, som reaktion på en tvangstanke.
Også her er det vigtigt at sige, at det er helt normalt at børn i perioder tænker meget over forskellige ting, også de større spørgsmål i livet - "hvad sker der, når man dør?", "hvor kommer vi fra?" osv. og at sådanne tanker kan fylde rigtig meget i perioder. Det er på samme måde normalt, at børn i perioder har tvangshandlinger, hvor man f.eks. ikke må træde på stregerne mellem fliserne eller hvor man skal gøre ting i en bestemt rækkefølge.
- Socialfobi - overdreven generthed og angst for at være sammen med andre, angst for hvad andre vil tænke om en. Man føler sig forkert, er bange for at man vil blive afvist og føler at andre mennesker tænker at man er svag, nervøs, ser mærkelig eller forkert ud, siger forkerte ting ...
Det er normalt at børn kan være tilbageholdende i nye situationer, at de lige skal se tingene an, at de har brug for at studere lidt på afstand. Man kan sagtens være genert og føle sig dårligt tilpas i en ny situation, men stille og roligt vil denne generthed aftage og man slapper af og nyder det der sker omkring en.
Hvis et barn har socialfobi, så vil barnet ofte være anspændt i time- nogle gange dagvis op til en situation som barnet frygter. Og når barnet er sammen med andre, så vil barnet være ude af stand til at gøre det de andre børn gør. Generte børn er grundlæggene i stand til at leve et normalt liv - børn med social fobi vil få sværere og sværere ved at som andre - og teenagere med socialfobi vil ofte have det rigtig svært. De vil være meget begrænsede i deres venskaber, de vil have meget svært ved at tage kontakt til andre og vil ofte melde afbud til fødselsdage, fester osv.
- Enkel-fobier, ligner socialforbi meget, bortset fra at der her ikke er tale om sociale situationer eller præstationssituationer - men derimod om angst for en bestemt ting eller situation. Barnet vil ofte undgå den bestemte ting eller situation og udsættes barnet for møde med det frygtede sted eller den frygtede ting, kan det udløse ekstrem angst hos barnet. Barnet vil ofte give udtryk for "mor, jeg er bange".
Igen gælder at børn naturligt i deres udvikling, vil have perioder, hvor de er bange for forskellige ting eller forskellige situationer.
Det er vigtigt at I sammen med børnepsykologen finder ud af, hvad det er jeres dreng er angst for og om det er i en grad, hvor man skønner han har brug for støtte - og så skal I naturligvis tale om, hvordan en evt. behandling skal være, det vil ofte være samtaler eller små øvelser og hvor I som forældre naturligt også skal hjælpe og støtte op i hverdagen.
Prøv også i den mellemliggende periode at læse bøger og se film, der ikke er for filosofiske og ikke for tænksomme. Brødrene Løvehjerte er en bog, som på mange måder er uhyggelig og som sætter rigtig mange tanker igang og normalt ville jeg ikke anbefale den historie til børn under 7 år ... Selvom I ser det sammen med ham, læser og forklarer - og han ikke bliver bange - så kan det stadig sætte en masse tanker igang, som så på sigt alligevel skræmmer ham og forstærker den uro og angst han har, fordi han også på mange punkter er en meget følsom dreng.
Det er svært, når man har en dreng som Elias, der stiller mange spørgsmål og som søger mange svar og I naturligt gerne vil imødekomme dette. Men prøv i en periode at vælge bøger og film, der er mere henvendt til mindre børn og som har lettere temaer, lettere emner.
Det kan være en god idé at forberede ham, når I skal noget nyt, så han inden I tager af sted får at vide, hvor I skal hen, hvem der vil være der og måske også hvordan der ser ud. Tal også med ham om, hvad I skal der, så I inden han skal skifte situation, forbereder ham, så han allerede mentalt, kan nå at omstille sig lidt inden.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre - fortsat held og lykke :) Og jeg vil meget gerne høre, hvordan det videre går jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske