Svar: Bøvl med søvn...
1. november 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Storbymor
Det lyder som om at far og søn hygger sig rigtig meget og at det har været en god beslutning at holde ham hjemme - i hvert fald har det givet hele familien meget mere ro og en gladere og mere rask dreng. Hvor dejligt, at I har haft mulighed for at prioritere sådan! :)
Dårlige søvnvaner gennem længere tid, sygdom osv. kan naturligt påvirke og skabe en vane med at vågne - simpelthen fordi kroppen husker og det tager rigtig lang tid at få skabt en ny erfaring ...
Men det er også sådan at jeres dreng aldersmæssigt lige nu gennemgår en stor udviklingsperiode, hvor han naturligt sover rigtig dårligt om natten. Netop i 18-20 måneders alderen får mange børn rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og når de endelig sover, så sover de ofte rigtig dårligt, de har mange opvågninger og de kan i denne periode vågne med skrig, sætte sig op og være meget ulykkelige og tryghedssøgende. Det kan nogle gange virke som mareridt - og selvom de ikke har mareridt som vi har, så kan de godt have drømme om natten, som gør at de grøder og virker utrøstelige. Jeg vil her også lige nævne, at børn også i denne alder kan begynde at have det der kaldes natteskræk.
Den urolige søvn og det svære at overgive sig til søvnen om aftenen, hænger sammen med at jeres dreng lige nu begynder at opleve mere og mere af verden. Og han får på den måde mere og mere farefornemmelse, - han skubber stolen foran sig hen til bordet, kravler højt op, men mestrer ikke at komme ned. Han får mange flere "nej´er" i løbet af dagen, bliver hindret i flere og flere ting, - I holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen osv. Han møder også modstand fra andre børn, børn der bider, tager legetøjet fra ham osv. - selvom han ikke er i vuggestue, så er far og søn måske på legepladsen, I legestue eller på biblioteket, hvor han så pludselig skal forholde sig til at andre børn ikke altid er lige søde ...
Og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han skal sove. Han skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne for at kunne overgive sig til natten og han skal bearbejde dagens oplevelser netop gennem drømme og derfor drømmer han ekstra meget, vågner og græder i søvne. Ofte drømmer børn om adskillelse i denne alder, det at blive væk fra jer, at blive ladt alene - og derfor vil han naturligt søge jer og søge ekstra fysisk kontakt om natten og når han skal sove.
Det er rigtig godt at I derfor prioriterer at sidde hos ham og give ham roen, når han skal sove og det vil være rigtig godt at tale med ham om dagen og alt hvad han har oplevet, så han får noget af det bearbejdet. Hjælp ham derfor ved at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet. Tal med ham om hvorfor han skal sove, hvad det betyder, naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove.
Du beder om råd til hvordan I kan få brudt ritualet med at sidde hos ham, til han sover og her er min anbefaling at I laver noget praktisk. Det jeg også kalder for "stryge tøj metoden" :)
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Og det er her vigtigt at I står på værelset eller lige foran døren til værelset, så han kan se jer og se at I ikke er forsvundet, men at I netop står og er igang med noget kedeligt.
Samtidig kan man I verbalt betrygge ham og fortælle hvad I gerne vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Jeres dreng kan kalde "moooarr ...?" og I kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. Så I er der, betrygger og beroliger og samtidig lærer ham at han fint kan lægge sig til sove i sengen, hvor han er.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Og jeg tænker at det er den metode I skal benytte jer af. I skal altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid eller tid til underholdning, men sovetid nu. I skal samtidig vise ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det I forventer at han gør nu. Og når han begynder at falde i søvn på denne måde, så vil han naturligt også begynde at sove bedre om natten... Så hjælpes væk med tankemylder og beroliges og betrygges til at sove i egen seng :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske