Brev:
Bøvl med søvn...
1. november 2011
Alder:
19 mdr.
Bøvl med søvn...
Kære Helen
Nu har vi igen brug for din hjælp! Denne gang med vores yngste søn, der enten har fået anlagt nogle meget dårlige vaner, eller er i en eller anden meget langvarig fase. Vi kan ikke helt gennemskue, hvordan vi skal gribe det an...
Vores yngste er snart 19 måneder og han bliver passet derhjemme hos far. Han begyndte egentlig i en stor vuggestue 1. maj, men det kom aldrig rigtig til at fungere. Det var en garantiplads langt fra arbejde og hjem, men vi valgte at tage imod den og så skifte, når vores ønskeinstitution fik ledig plads. Han var stort set syg fra dag 1, snot, feber, mellemørebetændelser og lange perioder hjemme hele sommeren... når han endelig blev rask igen kunne indkøring starte forfra og han gik fra at være glad for at gå der til at blive rigtig ked af det.
Institutionen havde mange børn og ingen fungerende hygiejnepolitik, så vi så tilsidst ingen anden udvej (i samråd med vores læge) end at tage ham helt ud i en længere periode. Efter et par måneder derhjemme har vi fået en helt anden dreng: glad og rask. Ingen feber eller snot mere.
Da han havde øreproblemer oplevede vi de klassiske søvnproblemer, hvor han faldt fint og hurtigt i søvn, men vågnede ud på natten og var urolig 2-3 timer. Da valgte vi at sidde hos ham om aftenen indtil han sov (han var tydeligt utryg ved at skulle falde i søvn). Om natten har vi siddet med ham i timevis osv.
Da han blev rask er det selvfølgelig blevet væsentligt bedre. Dog kan han stadig ikke falde i søvn selv om aftenen. Nogengange går han ud som et lys efter et kvarter andre gange kan der gå en time. Og han rejser sig op og græder, hvis vi går ud inden han sover eller er næsten faldet hen. Det vil vi gerne ud af på sigt. Han sover på samme værelse med sin bror.
Først på aftenen sover han fint, måske vågner han og vil have sutten, men vi kan gå derfra efter at have givet ham den (i hånden). Derudover vågner han op fra 2-3 gange til 10-12 gange ud på natten, uden egentlig at være rigtg vågen (og ofte med sutten i munden, så det er ikke den han mangler...) vi render frem og tilbage, og det ender ofte med at ans far lægger sig på deres værelse, så han ikke skal gå så langt.
Vi har fået tjekket ørerne og der er hverken betændelse eller væske i øreret der kan genere... Han trives godt, er en dreng med krudt der ikke spilder meget tid på at sove (1-1½ times middagslur og ca 12 timer om natten, der jo reelt er meget mindre, fordi han vågner op mange gange). Han og hans storebror er de bedste venner og leger godt sammen, uden de store konflikter. Der er gang i den fra morgen til aften, og han er ikke typen der gider putte ret meget mere end 2 sekunder ad gangen eller fordyber sig i bøger eller tv.
Har du et bud på hvad vi kan undgå de mange opvågninger? Og hvordan vi får brudt ritualet med at skulle sidde hos ham indtil han sover?
Kærlig hilsen Storbymor